Ohjelmoinnin opettaminen lapsille
Piirainen, Arttu (2015-04-29)
Piirainen, Arttu
A. Piirainen
29.04.2015
© 2015 Arttu Piirainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201504301439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201504301439
Tiivistelmä
Tämän päivän lapset ovat tietoteknisesti valveutuneita ja heillä on kokemusta erilaisista teknologioista, kuten älypuhelimista, peleistä ja sosiaalisesta mediasta. Silti vain harvalla on kokemusta ohjelmoinnista. Viime vuosina tietoteknisesti kehittyvässä maailmassa on noussut esiin ohjelmoinnin opettaminen jo pienille lapsille peruskoulusta alkaen. Ohjelmointia on jo opetettu lapsille useissa maissa ohjelmointikerhoissa, päiväkodeissa ja peruskouluissa. Suomessa ohjelmointi tulee peruskoulun opetussuunnitelmaan vuonna 2016 matematiikan opettamisen yhteyteen.
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan aiemman tutkimuksen pohjalta, kuinka ohjelmointia on opetettu lapsille. Tämän työn kahdeksassa empiirisessä tutkimuksessa esitellään tutkimusmenetelmiä ohjelmoinnin opettamisesta eri ikäisille lapsille. Aineiston perusteella ohjelmoinnin opettamisen opetusmenetelmiä voidaan käyttää ihan tavallisissa luokkahuoneissa erilaisia opetuskäytäntöjä soveltaen.
Tässä tutkimuksessa selvitetään myös mitä hyötyä ohjelmoinnista on lapsille ja mitä haasteita ohjelmoinnin opettamisessa on kohdattu. Lisäksi esitellään viisi (Logo, Electronic Blocks, ToonTalk, Scratch ja Alice) lapsille ja noviisikäyttäjille suunnattua ohjelmointiympäristöä.
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan aiemman tutkimuksen pohjalta, kuinka ohjelmointia on opetettu lapsille. Tämän työn kahdeksassa empiirisessä tutkimuksessa esitellään tutkimusmenetelmiä ohjelmoinnin opettamisesta eri ikäisille lapsille. Aineiston perusteella ohjelmoinnin opettamisen opetusmenetelmiä voidaan käyttää ihan tavallisissa luokkahuoneissa erilaisia opetuskäytäntöjä soveltaen.
Tässä tutkimuksessa selvitetään myös mitä hyötyä ohjelmoinnista on lapsille ja mitä haasteita ohjelmoinnin opettamisessa on kohdattu. Lisäksi esitellään viisi (Logo, Electronic Blocks, ToonTalk, Scratch ja Alice) lapsille ja noviisikäyttäjille suunnattua ohjelmointiympäristöä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]