Vanhempien käsityksiä laadukkaasta päiväkotikasvatuksesta ja lastentarhanopettajan roolista
Rissanen, Jenni (2015-08-13)
Rissanen, Jenni
J. Rissanen
13.08.2015
© 2015 Jenni Rissanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201508141916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201508141916
Tiivistelmä
Tutkielmani on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tutkia lasten vanhempien käsityksiä lastentarhanopettajan ammatillisesta roolista ja päiväkotikasvatuksen laadusta. Tutkimuskysymyksiä on kaksi, joista ensimmäinen koskee päiväkotikasvatuksen laatua vanhempien käsittämänä ja toinen lastentarhanopettajan roolia laadun toteuttajana. Olen tutkimuksessani pyrkinyt löytämään vastauksia siihen mikä on vanhemmille laatua päiväkotikontekstissa, millaisia asioita he arvostavat, mitkä ovat olleet syyt joiden perusteella he ovat valinneet päiväkodin lapselleen ja millaista varhaiskasvatuksellista toimintaa he odottavat saavansa päiväkodissa lapselleen. Olen myös pyrkinyt selvittämään millainen rooli lastentarhanopettajalla on vanhempien käsitysten mukaan, mitkä ovat heidän odotuksensa lastentarhanopettajaa kohtaan ja millainen työnkuva heidän mielestään lastentarhanopettajalla on.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys pohjautuu varhaiskasvatuksen historiaan Suomessa ja päivähoidon laadun teoriaan. Tutkimukseni aineisto kerättiin teemahaastatteluilla joulukuussa 2014. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus ja aineiston analyysimenetelmänä olen käyttänyt fenomenografista aineiston analyysia. Haastattelut toteutin teemahaastatteluina soveltaen vertaishaastattelumenetelmää. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi vanhempaa.
Vanhempien käsitysten mukaan päiväkotihoidossa laatua ovat osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta, innostava ja monipuolinen kasvu- ja leikkiympäristö, päiväkodin turvallisuus, monipuolisen toiminnan järjestäminen ja toimiva kasvatuskumppanuus. Lastentarhanopettajan roolia kuvattiin hyvin paljon johtajuuteen viittaavilla sanoilla ja työnkuvaksi luettiin erityisesti esiopetustehtävät, toiminnan suunnittelu, lapsiryhmän ohjaaminen, lapsen havainnointi sekä kasvatuskumppanuutta ylläpitävät toimet.
Tutkimukseni tuloksia ei ole tarkoitus yleistää, sillä tutkimuksen kohdejoukko on ollut pieni ja johtopäätökset on laadittu ainoastaan tähän tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden käsityksistä. Tuloksia tarkastelemalla voidaan todeta, että vanhemmat ovat kiinnostuneita päiväkodin laadusta ja sen toteutumisesta. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan kuitenkin tuoda näkökulmia laajempaan varhaiskasvatusajatteluun siitä millaisia asioita vanhemmat arvostavat lastensa varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni palvelee erityisesti varhaiskasvatuksen parissa työskenteleviä ammattilaisia tarjoamalla ideoita varhaiskasvatuksen laadukkaaseen toteuttamiseen, sekä laadun kehittämiseen.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys pohjautuu varhaiskasvatuksen historiaan Suomessa ja päivähoidon laadun teoriaan. Tutkimukseni aineisto kerättiin teemahaastatteluilla joulukuussa 2014. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus ja aineiston analyysimenetelmänä olen käyttänyt fenomenografista aineiston analyysia. Haastattelut toteutin teemahaastatteluina soveltaen vertaishaastattelumenetelmää. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi vanhempaa.
Vanhempien käsitysten mukaan päiväkotihoidossa laatua ovat osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta, innostava ja monipuolinen kasvu- ja leikkiympäristö, päiväkodin turvallisuus, monipuolisen toiminnan järjestäminen ja toimiva kasvatuskumppanuus. Lastentarhanopettajan roolia kuvattiin hyvin paljon johtajuuteen viittaavilla sanoilla ja työnkuvaksi luettiin erityisesti esiopetustehtävät, toiminnan suunnittelu, lapsiryhmän ohjaaminen, lapsen havainnointi sekä kasvatuskumppanuutta ylläpitävät toimet.
Tutkimukseni tuloksia ei ole tarkoitus yleistää, sillä tutkimuksen kohdejoukko on ollut pieni ja johtopäätökset on laadittu ainoastaan tähän tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden käsityksistä. Tuloksia tarkastelemalla voidaan todeta, että vanhemmat ovat kiinnostuneita päiväkodin laadusta ja sen toteutumisesta. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan kuitenkin tuoda näkökulmia laajempaan varhaiskasvatusajatteluun siitä millaisia asioita vanhemmat arvostavat lastensa varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni palvelee erityisesti varhaiskasvatuksen parissa työskenteleviä ammattilaisia tarjoamalla ideoita varhaiskasvatuksen laadukkaaseen toteuttamiseen, sekä laadun kehittämiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34336]