Kaksivuotiaiden lasten sanaston taso
Toivola, Heta (2015-04-01)
Toivola, Heta
H. Toivola
01.04.2015
© 2015 Heta Toivola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201504021306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201504021306
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia kaksivuotiaiden kielellisesti tyypillisesti kehittyneiden lasten ymmärtävän ja tuottavan sanaston tasoa. Tutkimus toteutettiin osana Cost Action IS804 Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment -tutkimushanketta.
Tutkimukseen osallistui 22 kaksivuotiasta lasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin hankkeessa kehitettyä kuvasanavarastotestiä (Haman, Luniewska & Pomiechowska, painossa; Kunnari, 2012). Kuvasanavarastotesti koostui ymmärtävää ja tuottavaa sanastoa mittaavista osioista, jotka oli jaettu edelleen substantiivien ja verbien osioihin. Pisteytyksessä noudatettiin testin ohjeistusta. Sanaston tasoa arvioitiin sekä kokonaisuutena että ymmärtävän ja tuottavan sanaston osioita erikseen. Lisäksi tarkasteltiin substantiivien ja verbien hallinnan tasoa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös vanhempien koulutustason ja lapsen sanaston tason välistä yhteyttä.
Tulokset osoittivat, että kaksivuotiaiden lasten sanaston taso oli vielä yksilöllisesti vaihtelevaa. Lasten ymmärtävän sanaston hallinta oli varmempaa kuin tuottavan sanaston hallinta. Sen lisäksi substantiivien hallinta oli verbien hallintaa varmempaa niin ymmärtävän kuin tuottavan sanaston osioissa. Tuloksista havaittiin, että 2;0–2;3 ja 2;8–2;11 ikäisten välillä oli tilastollisesti merkitsevä ero sekä ymmärtävän sanaston tasossa kokonaisuudessaan että verbien ymmärtämisen tasossa. Lapsen sanaston tason ja vanhempien koulutustason välillä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kaksivuotiaana ymmärtävän ja tuottavan sanaston tason välillä on eroa. Myös sanaston koostumuksessa on eroa ja lapset hallitsevat substantiiveja paremmin kuin verbejä. Lisäksi voidaan todeta iän vaikuttavan lapsen suoriutumiseen kuvasanavarastotestistä. Tämän tutkimuksen tuloksista saadaan tietoa siitä, miten suomalaiset kaksivuotiaat lapset keskimäärin suoriutuvat tutkimuksessa käytetystä kuvasanavarastotestistä. Tutkimusaineiston pienen koon vuoksi tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina.
Tutkimukseen osallistui 22 kaksivuotiasta lasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin hankkeessa kehitettyä kuvasanavarastotestiä (Haman, Luniewska & Pomiechowska, painossa; Kunnari, 2012). Kuvasanavarastotesti koostui ymmärtävää ja tuottavaa sanastoa mittaavista osioista, jotka oli jaettu edelleen substantiivien ja verbien osioihin. Pisteytyksessä noudatettiin testin ohjeistusta. Sanaston tasoa arvioitiin sekä kokonaisuutena että ymmärtävän ja tuottavan sanaston osioita erikseen. Lisäksi tarkasteltiin substantiivien ja verbien hallinnan tasoa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös vanhempien koulutustason ja lapsen sanaston tason välistä yhteyttä.
Tulokset osoittivat, että kaksivuotiaiden lasten sanaston taso oli vielä yksilöllisesti vaihtelevaa. Lasten ymmärtävän sanaston hallinta oli varmempaa kuin tuottavan sanaston hallinta. Sen lisäksi substantiivien hallinta oli verbien hallintaa varmempaa niin ymmärtävän kuin tuottavan sanaston osioissa. Tuloksista havaittiin, että 2;0–2;3 ja 2;8–2;11 ikäisten välillä oli tilastollisesti merkitsevä ero sekä ymmärtävän sanaston tasossa kokonaisuudessaan että verbien ymmärtämisen tasossa. Lapsen sanaston tason ja vanhempien koulutustason välillä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kaksivuotiaana ymmärtävän ja tuottavan sanaston tason välillä on eroa. Myös sanaston koostumuksessa on eroa ja lapset hallitsevat substantiiveja paremmin kuin verbejä. Lisäksi voidaan todeta iän vaikuttavan lapsen suoriutumiseen kuvasanavarastotestistä. Tämän tutkimuksen tuloksista saadaan tietoa siitä, miten suomalaiset kaksivuotiaat lapset keskimäärin suoriutuvat tutkimuksessa käytetystä kuvasanavarastotestistä. Tutkimusaineiston pienen koon vuoksi tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34516]