Nepalilaisten aikuisten kokemuksia ja asenteiden muutostarinoita fyysisen kurituksen käytöstä
Liukkonen, Ulla (2015-12-03)
Liukkonen, Ulla
U. Liukkonen
03.12.2015
© 2015 Ulla Liukkonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201512082263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201512082263
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kuvataan nepalilaisten aikuisten kokemuksia fyysisestä kurituksesta, ja mitä he kasvattajina kertovat asenteidensa muuttumisesta vallitsevaan kasvatuskäytäntöön nähden.
Tutkimus on narratiivinen. Aineisto muodostui kolmen nepalilaisen kasvattajan haastattelusta. Heistä jokainen oli joskus työskennellyt tai parhaillaan työskenteli lasten parissa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisia kokemuksia haastateltavilla on ruumiillisesta kurituksesta ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet siihen, että he eivät aikuisina ja kasvattajina suosi heidän kotimaassaan vallalla olevaa kurinpitomenetelmää.
Tarkastelun teoreettisen viitekehyksen muodostaa Jack Mezirowin kehittämä transformatiivisen oppimisen teoria eli teoria uudistavasta oppimisesta. Transformatiivinen teoria pureutuu tilanteisiin, joissa yksilön siihenastinen tieto kyseenalaistuu ja hänen näkemyksensä osoittautuvat riittämättömiksi tai ristiriitaisiksi uuden tiedon kanssa. Tämän hämmentävän dilemman kohdatessaan yksilö ajautuu oppimisprosessiin, jonka tuloksena voi olla suuria muutoksia hänen näkemyksissään ja tavassaan tulkita maailmaa. Tutkimus fokusoitui erityisesti tunneulottuvuuteen sekä yhteisön ja vuorovaikutuksen merkitykseen oppimisessa.
Tutkittavan ilmiön tulkinta on edellyttänyt varsin laajan Nepalissa vallitsevien arvojen, sosiaalisten rakenteiden ja uskonnollisten ulottuvuuksien tarkastelun. Lisäksi tutkimuksessa pohditaan myös ruumiillisen kurituksen käytäntöä ja laajuutta sekä vaikutuksia lapsiin. Tutkijan peilaa olemassa olevaan tutkimustietoon myös omia kokemuksiaan, joita on saanut työskennellessään nepalilaisissa kasvatusinstituutioissa.
Tutkimuksen tulokset esiteltiin kahdella tapaa: jokaisen tutkittavan tarina kerrottiin ensin erikseen, minkä jälkeen nostettiin esiin kertomusten yhteisiä piirteitä. Tutkimuksen tuloksena todettiin tunteiden olevan keskeisessä osassa haastateltujen nepalilaisten muutostarinoissa. Fyysisen kurituksen näkeminen ja sen henkilökohtainen kokeminen ohjasi haastateltavien ajatuksia ja toimintaa uuteen, vaihtoehtoiseen suuntaan. Myös toisilla ihmisillä oli merkittävä osa tutkittavien ajattelun muuttumisessa. Tutkittavat myös pyrkivät vaikuttamaan toisten ihmisten asenteisiin ja käytänteisiin fyysisen kurituksen lopettamiseksi.
Tutkimus on narratiivinen. Aineisto muodostui kolmen nepalilaisen kasvattajan haastattelusta. Heistä jokainen oli joskus työskennellyt tai parhaillaan työskenteli lasten parissa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisia kokemuksia haastateltavilla on ruumiillisesta kurituksesta ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet siihen, että he eivät aikuisina ja kasvattajina suosi heidän kotimaassaan vallalla olevaa kurinpitomenetelmää.
Tarkastelun teoreettisen viitekehyksen muodostaa Jack Mezirowin kehittämä transformatiivisen oppimisen teoria eli teoria uudistavasta oppimisesta. Transformatiivinen teoria pureutuu tilanteisiin, joissa yksilön siihenastinen tieto kyseenalaistuu ja hänen näkemyksensä osoittautuvat riittämättömiksi tai ristiriitaisiksi uuden tiedon kanssa. Tämän hämmentävän dilemman kohdatessaan yksilö ajautuu oppimisprosessiin, jonka tuloksena voi olla suuria muutoksia hänen näkemyksissään ja tavassaan tulkita maailmaa. Tutkimus fokusoitui erityisesti tunneulottuvuuteen sekä yhteisön ja vuorovaikutuksen merkitykseen oppimisessa.
Tutkittavan ilmiön tulkinta on edellyttänyt varsin laajan Nepalissa vallitsevien arvojen, sosiaalisten rakenteiden ja uskonnollisten ulottuvuuksien tarkastelun. Lisäksi tutkimuksessa pohditaan myös ruumiillisen kurituksen käytäntöä ja laajuutta sekä vaikutuksia lapsiin. Tutkijan peilaa olemassa olevaan tutkimustietoon myös omia kokemuksiaan, joita on saanut työskennellessään nepalilaisissa kasvatusinstituutioissa.
Tutkimuksen tulokset esiteltiin kahdella tapaa: jokaisen tutkittavan tarina kerrottiin ensin erikseen, minkä jälkeen nostettiin esiin kertomusten yhteisiä piirteitä. Tutkimuksen tuloksena todettiin tunteiden olevan keskeisessä osassa haastateltujen nepalilaisten muutostarinoissa. Fyysisen kurituksen näkeminen ja sen henkilökohtainen kokeminen ohjasi haastateltavien ajatuksia ja toimintaa uuteen, vaihtoehtoiseen suuntaan. Myös toisilla ihmisillä oli merkittävä osa tutkittavien ajattelun muuttumisessa. Tutkittavat myös pyrkivät vaikuttamaan toisten ihmisten asenteisiin ja käytänteisiin fyysisen kurituksen lopettamiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34516]