Kaikki eskarit breikkaa : toimintatutkimus tanssikasvatusprojektista esikoululaisille vuosina 2011–2014
Puumalainen, Paula (2015-06-02)
Puumalainen, Paula
P. Puumalainen
02.06.2015
© 2015 Paula Puumalainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201506041779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201506041779
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on toimintatutkimus, joka tarkastelee toteuttamaani esikouluille suunnattua ”Kaikki eskarit breikkaa”-tanssikasvatusprojektia. Projektiin osallistui viisitoista oululaista esikouluryhmää,joissa vierailin opettamassa breakdance-tanssilajia. Projektiin osallistuneet päiväkodit saivat opetusmateriaalipaketin, jonka avulla tanssin harjoittelua oli mahdollista jatkaa vierailujeni jälkeen.
Tutkimuksessani tarkastelen, millaista tanssikasvatusta projekti tuotti esikouluissa tanssinopettajavierailujen jälkeen. Olennaiseksi osaksi tätä tarkastelua liittyy pohdinta projektin kehitysvaiheista. Aineistona toimivat autoetnografinen aineisto sekä esikoulujen opettajien haastattelut. Tutkielmani nojaa fenomenologiaan perustuvaan taide- ja tanssikasvatusnäkemykseen, jossa kehollinen oppiminen ja kehotietoisuus ovat merkittävässä asemassa.
”Kaikki eskarit breikkaa” -projekti kehittyi yksittäisiä tanssitunteja laajemmaksi, jaetuksi oppimiskokemukseksi. Vaikka kokonaisuudella oli valmiiksi suunniteltu muoto, taiteellista ilmaisua syntyi vierailevan tanssinopettajan, lasten ja esikoulun opettajien toiminnassa. Projektissa toteutui taidekasvatukselle asetetut tavoitteet lapsen moniaistisista kokemuksista, joihin kasvattajalla voi olla pedagogista tarttumapintaa.
Projektin kehitysprosessi muodostaa yhden toimintatutkimuksen syklin. Seuraavassa kehitysvaiheessa merkitykselliseksi nousee opettajien vahvempi osallistaminen projektiin sekä lasten kokemusten tutkiminen.
Tutkimuksessani tarkastelen, millaista tanssikasvatusta projekti tuotti esikouluissa tanssinopettajavierailujen jälkeen. Olennaiseksi osaksi tätä tarkastelua liittyy pohdinta projektin kehitysvaiheista. Aineistona toimivat autoetnografinen aineisto sekä esikoulujen opettajien haastattelut. Tutkielmani nojaa fenomenologiaan perustuvaan taide- ja tanssikasvatusnäkemykseen, jossa kehollinen oppiminen ja kehotietoisuus ovat merkittävässä asemassa.
”Kaikki eskarit breikkaa” -projekti kehittyi yksittäisiä tanssitunteja laajemmaksi, jaetuksi oppimiskokemukseksi. Vaikka kokonaisuudella oli valmiiksi suunniteltu muoto, taiteellista ilmaisua syntyi vierailevan tanssinopettajan, lasten ja esikoulun opettajien toiminnassa. Projektissa toteutui taidekasvatukselle asetetut tavoitteet lapsen moniaistisista kokemuksista, joihin kasvattajalla voi olla pedagogista tarttumapintaa.
Projektin kehitysprosessi muodostaa yhden toimintatutkimuksen syklin. Seuraavassa kehitysvaiheessa merkitykselliseksi nousee opettajien vahvempi osallistaminen projektiin sekä lasten kokemusten tutkiminen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34609]