Strategiaprosessin kehitys ohjelmistoalan yrityksessä : case Nethawk
Aatsinki, Jukka (2014-06-09)
Aatsinki, Jukka
J. Aatsinki
09.06.2014
© 2014 Jukka Aatsinki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201406101706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201406101706
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli tutkia kasvuun pyrkivän ja kasvavan ohjelmistoalan yrityksen strategisia ratkaisuja ja päätösprosesseja, joita se tekee toimintansa kehittämiseksi. 2010-luvun Oulun korkean teknologian ala on rakennemuutoksen keskellä ja uuden kasvun aikaansaamiseksi on tarve panostaa uuden liiketoiminnan kehittämiseen ja tukemiseen. Tämä tutkimus pyrkii vastaamaan tähän ongelmaan tuomalla esille oululaisen ohjelmistoalan yrityksen strategiaprosessin piirteitä esimerkkinä strategisista toimenpiteistä ja päätöksistä, joilla on onnistuttu aikaansaamaan kasvua sekä kannattavuutta globaaleilla markkinoilla.
Työssä pyritään esittelemään yrityksen strategiaprosessia, toisin sanoen sen strategian luomisen käytäntöjä, päätöksentekoa ja toimenpiteitä, sekä niiden muutosta toimialan ja yrityksen kehityksen ja muutosten myötä. Tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena. Päätutkimusmenetelmä oli yrityksen toiminnassa mukana olleiden teemahaastattelut. Tutkimuksen suorittamisessa käytettiin haastatteluaineiston tukena yrityksen toiminnasta kertyneitä julkaisuja, kuten Internet-artikkeleita sekä yrityksen tilinpäätöksiä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjelmistoalan yrityksen strategiaprosessia suunnitelmallisuuden ja emergenttisyyden, toisin sanoen organisaation ylhäältä alas kulkevan ja toiminnan tehokkuuteen pyrkivän strategiaprosessin, sekä alhaalta ylös nousevan ja uuden tiedon luomiseen ja yhdistämiseen pyrkivän strategiaprosessin, kautta. Tärkeimmät havainnot ovat strategiaprosessin tasapainon merkitys toiminnan jatkuvuudelle pitkällä aikavälillä, sekä tietointensiivisen alan trategiaprosessissa henkilöstön sitoutumisen merkitys yrityksen menestykselle ja jatkuvuudelle.
Yksittäisenä tapaustutkimuksena tutkimuksen tulokset ovat yleistettävissä tieteellisen tutkimuksen teorioiden tasolla. Käytännön tasolla tutkimuksen tulokset voivat olla hyödynnettävissä ohjelmistoalan yrityksen johdossa sekä johdon koulutuksissa kokonaisvaltaisemman liiketoiminnan osaamisen luomiseksi ohjelmistoalan yrityksissä.
Työssä pyritään esittelemään yrityksen strategiaprosessia, toisin sanoen sen strategian luomisen käytäntöjä, päätöksentekoa ja toimenpiteitä, sekä niiden muutosta toimialan ja yrityksen kehityksen ja muutosten myötä. Tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena. Päätutkimusmenetelmä oli yrityksen toiminnassa mukana olleiden teemahaastattelut. Tutkimuksen suorittamisessa käytettiin haastatteluaineiston tukena yrityksen toiminnasta kertyneitä julkaisuja, kuten Internet-artikkeleita sekä yrityksen tilinpäätöksiä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjelmistoalan yrityksen strategiaprosessia suunnitelmallisuuden ja emergenttisyyden, toisin sanoen organisaation ylhäältä alas kulkevan ja toiminnan tehokkuuteen pyrkivän strategiaprosessin, sekä alhaalta ylös nousevan ja uuden tiedon luomiseen ja yhdistämiseen pyrkivän strategiaprosessin, kautta. Tärkeimmät havainnot ovat strategiaprosessin tasapainon merkitys toiminnan jatkuvuudelle pitkällä aikavälillä, sekä tietointensiivisen alan trategiaprosessissa henkilöstön sitoutumisen merkitys yrityksen menestykselle ja jatkuvuudelle.
Yksittäisenä tapaustutkimuksena tutkimuksen tulokset ovat yleistettävissä tieteellisen tutkimuksen teorioiden tasolla. Käytännön tasolla tutkimuksen tulokset voivat olla hyödynnettävissä ohjelmistoalan yrityksen johdossa sekä johdon koulutuksissa kokonaisvaltaisemman liiketoiminnan osaamisen luomiseksi ohjelmistoalan yrityksissä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37205]