Todistaminen ja heuristiikat
Haapakoski, Antti (2014-03-03)
Haapakoski, Antti
A. Haapakoski
03.03.2014
© 2014 Antti Haapakoski. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201403041144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201403041144
Tiivistelmä
Pro gradu Todistaminen ja heuristiikat käsittelee George Polyan matemaattisen ongelmanratkaisuun esittelemien heuristiikkojen ja matemaattisen todistamisen yhtymäkohtia. Tutkielma käy läpi laajan aineiston, johon kuuluvat esimerkiksi kaikki Internetissä julkaistut artikkelit julkaisuista Educational Studies in Mathematics Education, Journal for Research in Mathematics Education ja Journal for Mathematics Teacher’s Education.
Aluksi tutkielma esittelee matemaattista todistamista, todistamisen kehittymistä ja sen käyttöä opetuksessa sekä Polyan esittelemiä heuristiikkoja ja niiden käyttöä matematiikan opetuksessa. Tämän jälkeen tutkielma käy läpi yksittäisten heuristiikkojen esiintymistä todistamisen opettamisessa pyrkien vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Miten heuristiikkaa on käytetty opetuksessa? Mitä hyötyjä ja haittoja heuristiikan käytöstä on ollut? Miten heuristiikan käyttöä matemaattisessa todistuksessa voisi kehittää?
Tutkielma käsittelee samoja kysymyksiä myös aineistosta löytyville heuristiikkojen osakokonaisuuksille. Lopuksi pro gradu -tutkielma arvioi Polyan heuristiikkojen vaikutuksia kokonaisuudessaan ja esittää kehitysideoita niin opetuksen kuin tutkimuksenkin kehittämiseen.
Aluksi tutkielma esittelee matemaattista todistamista, todistamisen kehittymistä ja sen käyttöä opetuksessa sekä Polyan esittelemiä heuristiikkoja ja niiden käyttöä matematiikan opetuksessa. Tämän jälkeen tutkielma käy läpi yksittäisten heuristiikkojen esiintymistä todistamisen opettamisessa pyrkien vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Miten heuristiikkaa on käytetty opetuksessa? Mitä hyötyjä ja haittoja heuristiikan käytöstä on ollut? Miten heuristiikan käyttöä matemaattisessa todistuksessa voisi kehittää?
Tutkielma käsittelee samoja kysymyksiä myös aineistosta löytyville heuristiikkojen osakokonaisuuksille. Lopuksi pro gradu -tutkielma arvioi Polyan heuristiikkojen vaikutuksia kokonaisuudessaan ja esittää kehitysideoita niin opetuksen kuin tutkimuksenkin kehittämiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]