”Ope ei tiiä, että me tiietään” : 2.-luokkalaisten oppilaiden käsityksiä seksuaalisuuteen liittyvistä teemoista
Asunmaa, Päivi (2013-04-11)
Asunmaa, Päivi
P. Asunmaa
11.04.2013
© 2013 Päivi Asunmaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201304171178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201304171178
Tiivistelmä
Tämän tutkielman pääongelmana on selvittää peruskoulun 2.-luokkalaisten, eli noin 8-vuotiaiden oppilaiden käsityksiä, kokemuksia ja mielipiteitä seksuaalisuuteen liittyvistä teemoista. Kyseiset teemat ovat ihastuminen, sukupuoli, oma keho, läheisyys, syntymä sekä seksuaalisuudesta puhuminen. Toisena tutkimusongelmana pyritään tarkastelemaan, ovatko tytöt ja pojat seksuaalisessa kehityksessään samassa vaiheessa. Asiaa tutkitaan vertailemalla tyttöjen ja poikien vastauksia keskenään.
Tutkimuksen teoriaosuuden alussa määritellään tutkimuksen kannalta keskeiset käsitteet. Viitekehyksessä kuvataan lisäksi lapsen seksuaalista kehittymistä vastasyntyneestä noin 12-vuotiaaksi koululaiseksi sekä käsitellään lasten seksuaalikasvatusta alakoulussa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka tiedonhankintastrategiana on fenomenografia. Tutkimuksessa on myös määrällisen tutkimuksen piirteitä, sillä analyysivaiheessa aineisto on teemoittelun jälkeen kvantifioitu. Tutkimuksen aineisto on kerätty tammikuussa 2012 eräältä kajaanilaiselta alakoululta. Aineistonkeruumenetelmänä on ollut teemahaastattelu ja haastateltuja oppilaita on yhteensä neljätoista.
Tutkimustulosten mukaan tytöt ja pojat vaikuttavat olevan seksuaalisessa kehityksessään eri vaiheissa; tyttöjen mielenkiinto seksuaalisuuteen on suurempi kuin poikien, he myös tietävät asioista enemmän kuin pojat ja omaavat poikia enemmän kokemuksia. Sekä tyttöjen että poikien näkemykset sukupuolten eroavaisuuksista ovat pääosin hyvin stereotyyppisiä ja konkreettisia. 2.-luokkalaiset oppilaat ovat yleisesti ottaen hyvin tyytyväisiä omaan vartaloonsa. Tutkimustuloksista on myös pääteltävissä, että seksuaalikasvatuksen taso ja määrä ovat nykyisellään riittämättömiä. Oppilaiden tietojen mukaan vanhemmat ja opettajat eivät keskustele seksuaalisuuteen liittyvistä asioista heidän kanssaan.
Tutkimuksen tulokset eivät ole tilastollisesti yleistettävissä, sillä haastateltujen määrä on melko pieni ja haastattelut koskivat vain yhden kajaanilaisen alakoulun kahta 2. luokkaa. Tutkimuksesta toivotaan kuitenkin olevan hyötyä niin kasvatusalan ammattilaisille, kuin kaikille lasten seksuaalisuudesta kiinnostuneille.
Tutkimuksen teoriaosuuden alussa määritellään tutkimuksen kannalta keskeiset käsitteet. Viitekehyksessä kuvataan lisäksi lapsen seksuaalista kehittymistä vastasyntyneestä noin 12-vuotiaaksi koululaiseksi sekä käsitellään lasten seksuaalikasvatusta alakoulussa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka tiedonhankintastrategiana on fenomenografia. Tutkimuksessa on myös määrällisen tutkimuksen piirteitä, sillä analyysivaiheessa aineisto on teemoittelun jälkeen kvantifioitu. Tutkimuksen aineisto on kerätty tammikuussa 2012 eräältä kajaanilaiselta alakoululta. Aineistonkeruumenetelmänä on ollut teemahaastattelu ja haastateltuja oppilaita on yhteensä neljätoista.
Tutkimustulosten mukaan tytöt ja pojat vaikuttavat olevan seksuaalisessa kehityksessään eri vaiheissa; tyttöjen mielenkiinto seksuaalisuuteen on suurempi kuin poikien, he myös tietävät asioista enemmän kuin pojat ja omaavat poikia enemmän kokemuksia. Sekä tyttöjen että poikien näkemykset sukupuolten eroavaisuuksista ovat pääosin hyvin stereotyyppisiä ja konkreettisia. 2.-luokkalaiset oppilaat ovat yleisesti ottaen hyvin tyytyväisiä omaan vartaloonsa. Tutkimustuloksista on myös pääteltävissä, että seksuaalikasvatuksen taso ja määrä ovat nykyisellään riittämättömiä. Oppilaiden tietojen mukaan vanhemmat ja opettajat eivät keskustele seksuaalisuuteen liittyvistä asioista heidän kanssaan.
Tutkimuksen tulokset eivät ole tilastollisesti yleistettävissä, sillä haastateltujen määrä on melko pieni ja haastattelut koskivat vain yhden kajaanilaisen alakoulun kahta 2. luokkaa. Tutkimuksesta toivotaan kuitenkin olevan hyötyä niin kasvatusalan ammattilaisille, kuin kaikille lasten seksuaalisuudesta kiinnostuneille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37337]