Suomalaisen operaattorin kansainvälistyminen palveluliiketoiminnan kautta ja kohdemarkkinan valinta
Kauppi, Henri (2013-05-27)
Kauppi, Henri
H. Kauppi
27.05.2013
© 2013 Henri Kauppi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201306061568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201306061568
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten suomalaisen teleoperaattorin tulisi valita kansainväliset kohdemarkkinansa hakiessaan kasvua kotimarkkinansa ulkopuolelta. Yrityksen palveluliiketoiminnan tuotteena on kameravalvonta palveluna (VSaaS, Video Surveillance as a Service), jonka kasvumahdollisuudet sekä tulevaisuuden näkymät käydään läpi kirjallisuuden kautta. Kirjallisuuskatsaukseen mukaan otettiin myös vertailun vuoksi muutama vastaavanlaista palvelua tällä hetkellä tarjoava yritys, jotta yrityksen kilpailutilannetta saatiin kartoitettua.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tietoa hyödyntävänä yksittäisenä tapaustutkimuksena. Teoriaosassa tutkimusongelmaa lähestytään tarkastelemalla kirjallisuutta, joka käsittelee yritysten kansainvälistä kohdemarkkinavalintaa.
Kirjallisuudessa havaittiin, että ei ole olemassa yhtä tiettyä markkinavalintamallia, jota yritykset käyttävät kansainvälisten markkinoidensa kartoittamiseen. Tästä syystä tässä tutkimuksessa keskityttiin käymään läpi kirjallisuutta, ja soveltamalla näistä malleista paremmin juuri suomalaiselle teleoperaattorille sopiva markkinanvalintamalli palvelun verkkokaupalle.
Kehitettyä mallia sovellettiin kohdeyrityksen tuotteeseen, tekemällä kansainvälinen markkinavalinta kyseistä mallia käyttäen. Tutkimuksen tietolähteinä käytetään pääasiassa Internetistä saatavissa olevaa markkina- sekä maakohtaista sekundääridataa. Lopuksi tutkimuksen tuloksista saatavaa tietoa esitetään kohdeyritykselle tulevaisuuden strategisen päätöksenteon tueksi.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tietoa hyödyntävänä yksittäisenä tapaustutkimuksena. Teoriaosassa tutkimusongelmaa lähestytään tarkastelemalla kirjallisuutta, joka käsittelee yritysten kansainvälistä kohdemarkkinavalintaa.
Kirjallisuudessa havaittiin, että ei ole olemassa yhtä tiettyä markkinavalintamallia, jota yritykset käyttävät kansainvälisten markkinoidensa kartoittamiseen. Tästä syystä tässä tutkimuksessa keskityttiin käymään läpi kirjallisuutta, ja soveltamalla näistä malleista paremmin juuri suomalaiselle teleoperaattorille sopiva markkinanvalintamalli palvelun verkkokaupalle.
Kehitettyä mallia sovellettiin kohdeyrityksen tuotteeseen, tekemällä kansainvälinen markkinavalinta kyseistä mallia käyttäen. Tutkimuksen tietolähteinä käytetään pääasiassa Internetistä saatavissa olevaa markkina- sekä maakohtaista sekundääridataa. Lopuksi tutkimuksen tuloksista saatavaa tietoa esitetään kohdeyritykselle tulevaisuuden strategisen päätöksenteon tueksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36513]