Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kirjastoammattilaisen etiikka yleisissä kirjastoissa työskentelevien näkökulmasta

Särkelä, Satu (2013-11-06)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201311071846.pdf (759.2Kt)
nbnfioulu-201311071846_pdfa_report.xml (180.7Kt)
nbnfioulu-201311071846_mods.xml (12.32Kt)
nbnfioulu-201311071846_solr.xml (27.05Kt)
Lataukset: 


Särkelä, Satu
S. Särkelä
06.11.2013
© 2013 Satu Särkelä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201311071846
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -työn aiheena on ammattietiikka kirjastoalalla. Tutkimuksen kohteena ovat Suomen yleisissä kirjastoissa työskentelevät kirjastoalan ammattilaiset. Tutkimukseen valittiin kolmen yleisen kirjaston työntekijät. Ammattietiikkaa kirjastoalalla ei ole juurikaan tutkittu Suomessa aiemmin, joten aiheen tutkiminen on perusteltua.

Ammattietiikan tehtävänä on arvioida ammatillisia käytäntöjä, puuttua ongelmakohtiin ja kehittää ammatillista toimintaa entistä paremmaksi. Ammattieettisten ongelmien ratkaiseminen ei ole kuitenkaan yksinkertaista, koska eettisten ongelmien määrittely voi olla haastavaa. Eettiset asiat ovat aina jossakin määrin subjektiivisia ja ammattialojen sisäisiä, jolloin niitä ei voi sellaisenaan soveltaa muualle.

Tutkimuksessa selvitettiin yleisissä kirjastoissa työskentelevien näkemyksiä ammattietiikasta, ja kartoitettiin millaisia eettisiä ongelmia erilaisissa työtehtävissä nousee esille. Lisäksi selvitettiin, miten kohdattuja ongelmia käsitellään työyhteisössä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä. Kvantitatiivisesta menetelmästä huolimatta tutkimus painottui laadullisesti. Aineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisten menetelmien lisäksi sisällönanalyysia ja kriittisten tapahtumien tekniikkaa.

Tutkimuksen avulla saatiin selville erilaisia eettisiä ongelmatilanteita, jotka liittyivät usein asiakaspalveluun, aineistonvalintaan ja tekijänoikeuksiin. Eettisiä ongelmia pyrittiin usein ratkaisemaan keskustelemalla työtovereiden tai esimiehen kanssa. Ratkaisua haettiin myös kirjaston yleisistä toimintaohjeista.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37744]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen