Sosiaalisen median hyödyntäminen metsästyksessä Suomessa
Kylmänen, Antti (2013-11-14)
Kylmänen, Antti
A. Kylmänen
14.11.2013
© 2013 Antti Kylmänen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201311261930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201311261930
Tiivistelmä
Metsästys on yksi vanhimmista inhimillisen kulttuurin muodoista ja ajan myötä sen harjoittamisen luonne on muuttunut enemmän vapaa-ajan harrasteeksi kuin elinehdoksi. Myös yhteiskunta, metsästyksen asema yhteiskunnassa ja asenteet sitä kohtaan ovat muuttuneet. Muutokset ovat luoneet tarvetta keskustelulle ja vaikuttamiskanaville, mutta myös mahdollistaneet uusia hyödyntämisen tapoja metsästyksen tueksi.
Yksi potentiaalisista ja metsästystä tukevista teknologisista innovaatioista on sosiaalinen media laajassa kokonaisuudessaan. Sosiaalinen media on uudistanut tapoja hyödyntää internetiä enemmän käyttäjälähtöisesti. Sosiaalinen media voidaan jakaa kahdeksaan kanavaan: keskustelufoorumit, wikit, blogit, mikroblogit, sosiaaliset verkostopalvelut, sisällönjakamiseen erikoistuneet palvelut sekä Podcastit ja virtuaalimaailmat.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen median hyödyntämisen nykytilaa metsästyksessä Suomessa. Sosiaalisen median hyödyntämistä on tutkittu rajatusti harrastuksissa ja erityisesti metsästyksessä. Tutkielman tavoitteena oli vastata kahteen kysymykseen:
- Mitä sosiaalisen median kanavia hyödynnetään metsästyksen tukena?
- Miten sosiaalista mediaa hyödynnetään metsästyksen tukena?
Tutkimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin avulla. Päälähteenä aineistolle toimi Erälle.net -keskustelufoorumi, jonka lisäksi käytettiin muiden sosiaalisen median kanavien sisältämiä metsästysaiheisia sivuja. Tutkimusaineistosta tehtyjä löydöksiä peilattiin kerättyyn aineistoon sosiaalisen median hyödyntämisestä muissa konsepteissa.
Tutkimustulokset osoittivat metsästäjien hyödyntävän sosiaalisen median kanavia monipuolisesti. Tutkielman teon ohessa ainoastaan podcastien ja virtuaalimaailmojen käytöstä ei löytynyt viitteitä. Metsästäjät hyödynsivät sosiaalista mediaa kuuden kategorian mukaisesti, jotka olivat kaupankäynti, vaikuttaminen, tiedonjako, tiedonhaku, yhteisön kehittäminen ja itseilmaisu. Tämä tutkielma on luotu pohjaksi aihetta syventäville jatkotutkimuksille, jotka voivat kehittää sosiaalisen median hyödyntämistä metsästyksessä ja muissa harrastuksissa eteenpäin.
Yksi potentiaalisista ja metsästystä tukevista teknologisista innovaatioista on sosiaalinen media laajassa kokonaisuudessaan. Sosiaalinen media on uudistanut tapoja hyödyntää internetiä enemmän käyttäjälähtöisesti. Sosiaalinen media voidaan jakaa kahdeksaan kanavaan: keskustelufoorumit, wikit, blogit, mikroblogit, sosiaaliset verkostopalvelut, sisällönjakamiseen erikoistuneet palvelut sekä Podcastit ja virtuaalimaailmat.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen median hyödyntämisen nykytilaa metsästyksessä Suomessa. Sosiaalisen median hyödyntämistä on tutkittu rajatusti harrastuksissa ja erityisesti metsästyksessä. Tutkielman tavoitteena oli vastata kahteen kysymykseen:
- Mitä sosiaalisen median kanavia hyödynnetään metsästyksen tukena?
- Miten sosiaalista mediaa hyödynnetään metsästyksen tukena?
Tutkimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin avulla. Päälähteenä aineistolle toimi Erälle.net -keskustelufoorumi, jonka lisäksi käytettiin muiden sosiaalisen median kanavien sisältämiä metsästysaiheisia sivuja. Tutkimusaineistosta tehtyjä löydöksiä peilattiin kerättyyn aineistoon sosiaalisen median hyödyntämisestä muissa konsepteissa.
Tutkimustulokset osoittivat metsästäjien hyödyntävän sosiaalisen median kanavia monipuolisesti. Tutkielman teon ohessa ainoastaan podcastien ja virtuaalimaailmojen käytöstä ei löytynyt viitteitä. Metsästäjät hyödynsivät sosiaalista mediaa kuuden kategorian mukaisesti, jotka olivat kaupankäynti, vaikuttaminen, tiedonjako, tiedonhaku, yhteisön kehittäminen ja itseilmaisu. Tämä tutkielma on luotu pohjaksi aihetta syventäville jatkotutkimuksille, jotka voivat kehittää sosiaalisen median hyödyntämistä metsästyksessä ja muissa harrastuksissa eteenpäin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29694]