”Tehdään siitä mielekästä sekä heikoille että lahjakkaille” : luokanopettajien tapoja ja kokemuksia opetuksen eriyttämiseen liittyen alkuopetuksen liikuntatunneilla
Lehto, Joel; Tuomaala, Satu (2013-11-14)
Lehto, Joel
Tuomaala, Satu
J. Lehto; S. Tuomaala
14.11.2013
© 2013 Joel Lehto, Satu Tuomaala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201311221922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201311221922
Tiivistelmä
Opetuksen eriyttäminen eli opetuksen erilaiseksi tekeminen ei ole uusi ilmiö, mutta silti moni luokanopettaja kokee eriyttämisen haastavaksi. Oppilasaines koulussa on hyvin heterogeenista muun muassa inkluusion lisääntymisen johdosta. Koululiikunnan tarkoituksena on oppilaiden innostaminen omaehtoiseen liikuntaan. Eriyttämisellä voidaan huomioida jokainen oppilas yksilöllisesti, mikä mahdollistaa motivaation, taidoissa kehittymisen ja liikunnallisen innostuksen vahvistamisen. Alkuopetuksella tarkoitetaan kouluopetuksen 1. ja 2. luokan opetusta. Koulunsa aloittavilla lapsilla on suuria eroja motorisissa taidoissa ja kehitystasossa, joten eriyttäminen tulee huomioida jo alkuopetuksessa. Lähtökohtana tutkimuksen tekemiselle oli koettu haastavuus liikunnanopetuksen eriyttämisestä alkuopetuksen liikuntatunneilla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli etsiä uusia näkökulmia ja käsityksiä opetuksen eriyttämisestä alkuopetuksen liikunnassa. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa Oulun alueelta. Tavoitteena oli selvittää luokanopettajien tapoja ja kokemuksia opetuksen eriyttämiseen liittyen alkuopetuksen liikuntatunneilla. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja liikuntatuntien havainnoinnilla keväällä 2013. Tutkimus on kvalitatiivinen ja menetelmä laadullinen sisällönanalyysi, joka tutkii kielellisen aineiston sisällön merkitystä. Tutkimuksessa on myös etnografisia piirteitä, koska osa aineistosta kerättiin havainnoiden. Kerätty aineisto analysoitiin neljän tutkimusongelman pohjalta laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Luokanopettajat eriyttivät opetusta alkuopetuksen liikuntatunneilla opettajan didaktisilla ratkaisuilla ja koulun resursseilla. Opettajat kokivat, että liikunnanopetuksen eriyttämisessä oppilaslähtöisyys on tärkeää. Eriyttämiseen vaikuttaa sekä opettaja itse että työyhteisö. Eriyttäminen on tilannesidonnaista. Alkuopetuksen liikuntatuntien eriyttämisen erityispiirteiksi nousi opettajien puheista oppilaantuntemuksen tarvitseminen ja riemullisuuden keskeisyys. Opettajat kokivat eriyttämisen erilaiseksi alkuopetuksessa verrattuna ylempien luokkien oppilaiden eriyttämiseen. Liikunnanopetuksen eriyttämisen haasteeksi muodostuivat erilaiset oppilaat ja edesauttavaksi tekijäksi työyhteisön tuki. Ammattitaito ja resurssit miellettiin tilanteesta riippuen haasteiksi tai edesauttaviksi tekijöiksi. Tutkimuksen tulokset todentavat aiempaa tutkimustietoa oppilaantuntemuksen merkityksestä eriyttämisen mahdollistamiseksi. Suuret oppilasryhmät ja niiden kanssa yksin pärjääminen huolestuttivat opettajia ja vaikeuttivat opetuksen eriyttämistä liikuntatunneilla. Opettajat kokivat, että yhteistyö kollegojen kanssa on tärkeää, auttaa työssä ja sitä tulisi tehdä enemmän. Omaa ammattitaitoa vahvisti kokemus ja liikunnan sivuaine.
Tutkimuksen tarkoituksena oli etsiä uusia näkökulmia ja käsityksiä opetuksen eriyttämisestä alkuopetuksen liikunnassa. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa Oulun alueelta. Tavoitteena oli selvittää luokanopettajien tapoja ja kokemuksia opetuksen eriyttämiseen liittyen alkuopetuksen liikuntatunneilla. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja liikuntatuntien havainnoinnilla keväällä 2013. Tutkimus on kvalitatiivinen ja menetelmä laadullinen sisällönanalyysi, joka tutkii kielellisen aineiston sisällön merkitystä. Tutkimuksessa on myös etnografisia piirteitä, koska osa aineistosta kerättiin havainnoiden. Kerätty aineisto analysoitiin neljän tutkimusongelman pohjalta laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Luokanopettajat eriyttivät opetusta alkuopetuksen liikuntatunneilla opettajan didaktisilla ratkaisuilla ja koulun resursseilla. Opettajat kokivat, että liikunnanopetuksen eriyttämisessä oppilaslähtöisyys on tärkeää. Eriyttämiseen vaikuttaa sekä opettaja itse että työyhteisö. Eriyttäminen on tilannesidonnaista. Alkuopetuksen liikuntatuntien eriyttämisen erityispiirteiksi nousi opettajien puheista oppilaantuntemuksen tarvitseminen ja riemullisuuden keskeisyys. Opettajat kokivat eriyttämisen erilaiseksi alkuopetuksessa verrattuna ylempien luokkien oppilaiden eriyttämiseen. Liikunnanopetuksen eriyttämisen haasteeksi muodostuivat erilaiset oppilaat ja edesauttavaksi tekijäksi työyhteisön tuki. Ammattitaito ja resurssit miellettiin tilanteesta riippuen haasteiksi tai edesauttaviksi tekijöiksi. Tutkimuksen tulokset todentavat aiempaa tutkimustietoa oppilaantuntemuksen merkityksestä eriyttämisen mahdollistamiseksi. Suuret oppilasryhmät ja niiden kanssa yksin pärjääminen huolestuttivat opettajia ja vaikeuttivat opetuksen eriyttämistä liikuntatunneilla. Opettajat kokivat, että yhteistyö kollegojen kanssa on tärkeää, auttaa työssä ja sitä tulisi tehdä enemmän. Omaa ammattitaitoa vahvisti kokemus ja liikunnan sivuaine.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34237]