Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tekniikan pedagogiikka : väitöskirjat ja tutkijakoulutus prosessi- ja ympäristötekniikan osastolle

Jaako, Juha (2004-09-21)

 
Avaa tiedosto
isbn951-42-7551-9.pdf (738.7Kt)
isbn951-42-7551-9_meta.xml (30.93Kt)
isbn951-42-7551-9_solr.xml (27.44Kt)
Lataukset: 


Jaako, Juha
University of Oulu
21.09.2004
Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:9514275519
Tiivistelmä

Tiivistelmä

Tekniikan alan väitöskirjojen määrä on jäänyt asetetuista tavoitteista Oulun yliopistossa viime vuosina. Asiaan on yliopiston rehtori kiinnittänyt huomiota useissa yhteyksissä.

Tutkimuksessa on tarkasteltu yhden teknillisen tiedekunnan osaston eli Prosessi- ja ympäristötekniikan osaston tutkimustyön laatua pelkästään väitöskirjojen määrää tarkastelemalla. Tarkastelun kohteena on ollut koko osaston historia. Tutkimustyön tuloksena voidaan osaston toiminnasta todeta seuraavaa:

– Väitöskirjatutkimuksen tekoaika osastolla on keskimäärin 5½ vuotta.

– Eri tutkimusryhmien väitöskirjojen määrä vaihtelee huomattavasti ja vaihteluväli on 0–14 väitöskirjaa.

– Professorien vaihdokset ovat kriittisiä tapahtumia tutkimusryhmien toiminnassa.

– Uuden professorin omat oppilaat väittelevät keskimäärin 5½ vuoden kuluttua professorin nimityksestä. Jos nimitetyllä professorilla on jo oma tutkimusryhmä, aika on lyhyempi.

– Uusien tutkimusryhmien perustaminen ja vastaavan väitöskirjatuotannon aloittaminen on erittäin hidas prosessi; näin erityisesti, jos tutkimusaluetta vaihdetaan radikaalisti ja jatkuvuudesta ei pidetä huolta.

– Jatko-opintojen ohjaamiseen on kiinnitetty liian vähän huomiota, jos otetaan huomioon osaston jatko-opiskelijoiden suuri määrä (166).

– Jatko-opintojen ohjaamisen pitäisi muuttua selkeästi paremmaksi ja ensisijassa systemaattisemmaksi; erityisesti pitäisi kiinnittää huomio assistenttien ja teollisuuslaitosten palveluksessa olevien jatko-opiskelijoiden ohjaukseen.

– Puutteelliseksi koettu ohjaus on osaston jatko-opiskelijoiden suurin kritiikin aihe.

– Tutkimusryhmissä on selkeä pula tutkimusta johtavista väitelleistä tohtoreista; pitkään vatkuteltu keskiportaan uudistus tulisi välittömästi toteuttaa.

– Teknillisen tiedekunnan tutkintovalikoimasta tulisi poistaa tekniikan lisensiaatin yliopistopedagogiikka, jatko-opinnot, metakognitiiviset taidot, jatkotutkinto; perustelut tekstissä.

Tutkimusraportti sisältää myös täydellisen väitöskirjaluettelon tiivistelmineen.

Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37920]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen