Monimuotolukion kehittämis- ja tutkimushanke (LUMO) : opiskelijoiden kokemuksia ensimmäisen vuoden opiskelusta
Viitala, Tuulikki (2001-05-14)
Avaa tiedosto
https://urn.fi/URN:ISBN:9514259815
Tiivistelmä
Abstract
The article discusses the foundations of the LUMO project (lu=lukio, “upper secondary school”, mo=monimuoto, “flexible”), the distance secondary school model, and the important concepts connected with it. The distance secondary school model involves the basic elements of flexible learning usually connected with adult education, such as distance learning, contact teaching and independent study. The flexible learning environment offers a means to provide instruction making use of technology, among other things. The starting-point for an examination of the distance secondary school learning environment is provided by learning perceived in a holistic manner as something connected with the learner’s motivation and the environmental context factors in particular. What kind of an environment is the distance school, then, from the viewpoint of constructing the student’s knowledge, and what requirements do the special characteristics of the flexible environment, such as distance learning and independent study, pose from the point of view of learning? These are some of the questions addressed in this article.
Tiivistelmä
Raportti koostuu Lumo-projektiin liittyvistä tutkimusartikkeleista. Kyseessä on pilottikokeilu, jonka puitteissa on rakennettu maassamme ainutlaatuinen etä- ja monimuoto-opetukseen perustuva päivälukio. Kehittelyn lähtökohtana oli tilanne, jossa kaksi pohjoissuomalaista kuntaa, jolla ei ole omaa lukiota, lähtivät kehittämään nuorilleen lukio-opiskelumuotoa, jossa opiskelu pääosin tapahtuisi kotipaikkakunnalla. Lumo-projekti käynnistyi keväällä 1996 ja päättyi keväällä 2000, kun ensimmäiset oppilaat kirjoittivat ylioppilaiksi. Lukiokokeilun tutkimusryhmä koostui vetäjän lisäksi viidestä kasvatustieteen opinnäytetutkimuksen tekijästä. Raportin artikkelit perustuvat näihin tutkimuksiin. Artikkeleissa käsitellään monimuoto-opiskelun kannalta keskeisiä alueita; oppimisympäristön itseohajautuvuutta, vuorovaikutusta etä- ja lähiopetuksessa, oppilasarviointia ja -palautetta sekä lukemistaitoja. Raportissa esitetään myös kokeilumalli ja siihen liittyvät keskeiset käsitteet.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34186]