Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koulutusintervention vaikutus hoitohenkilökunnan haasteelliseksi kokeman käyttäytymisen esiintyvyyteen, hoitohenkilökunnan toimintatapoihin sekä osaamiseen muistisairaiden henkilöiden tehostetussa palveluasumisessa

Piirainen, Paula (2022-11-11)

 
Avaa tiedosto
isbn978-952-62-3465-6.pdf (2.253Mt)
isbn978-952-62-3465-6_meta.xml (114.9Kt)
isbn978-952-62-3465-6_solr.xml (85.79Kt)
Lataukset: 


Piirainen, Paula
University of Oulu
11.11.2022
Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:9789526234656

Kuvaus

Esitetään Oulun yliopiston terveyden ja biotieteiden tohtoriohjelmatoimikunnan suostumuksella julkisesti tarkastettavaksi luentosalissa F202 (Aapistie 5 B) 18. marraskuuta 2022 kello 12
Tiivistelmä

Abstract

The purpose of the study was to describe the prevalence of behavior perceived as challenging by the nursing staff, nursing staff responses and nurses’ perceived competence, and the impact of staff training intervention on these in 24-hour service housing for people with dementia. The aim was to produce information that can be used to maintain the competence of the staff and to develop care for persons with progressive memory disorders.

The study was consisting of three sub-studies. Sub study I, a systematic literature review described previous training interventions. The data (n=13) were analyzed by content analysis. Sub study II, in the planning of the training intervention, the prevalence of behavior perceived as challenging by the nursing staff, the nursing staff responses and competence in the nursing of people with dementia, as well as the needs of the nursing staff of the experimental group for the content of the training intervention were investigated. The data (n = 106) were collected with questionnaires and analyzed by statistical methods and content analysis. Sub study III, the quasi-experimental training intervention assessed the effectiveness of the training intervention for nursing staff on the prevalence of behavior perceived as challenging by the nursing staff, the nurses’ responses and perceived competence in challenging situations in the care of people with dementia. Data (n = 127) were collected by questionnaires before the training intervention and three and 12 months after the training intervention. The data were analyzed by statistical methods.

The literature review found that nursing staff training interventions can reduce the prevalence of behavior perceived as challenging by the nursing staff. The nursing staff estimates that care for persons with progressive memory disorders requires special knowledge of self-therapeutic use and social skills. The prevalence of behavior perceived as challenging by the nursing staff decreased statistically significantly in the experimental group after the training intervention, but no change was observed in the control group. There were no statistically significant changes in the responses of nursing staff in challenging situations in either group. The self-assessed competence in the nursing performed by the work unit improved statistically significantly in the experimental group after the training intervention, but no changes were observed in the control group.

The research information can be utilized in the development of care for persons with progressive memory disorders and in the planning of in-service training, as well as in maintaining the competence of nursing staff.

 

Tiivistelmä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitohenkilökunnan haasteelliseksi kokeman käyttäytymisen esiintyvyyttä, hoitohenkilökunnan toimintatapoja ja osaamista sekä koulutusintervention vaikutusta näihin muistisairaiden henkilöiden tehostetussa palveluasumisessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää henkilöstön osaamisen ylläpitämisessä sekä muistisairaiden hoitotyön kehittämisessä.

Tutkimus koostui kolmesta osatutkimuksesta. Osatutkimuksessa I, systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa, kuvattiin aikaisempia koulutusinterventioita. Aineisto (n = 13) analysoitiin sisällönanalyysilla. Osatutkimuksessa II selvitettiin koulutusintervention suunnittelua varten hoitohenkilökunnan haasteelliseksi kokeman käyttäytymisen esiintyvyyttä, hoitajien toimintatapoja ja osaamista muistisairaiden hoitotyössä sekä koeryhmän hoitohenkilökunnan tarpeita koulutusintervention sisällön suhteen. Aineisto (n = 106) kerättiin kyselylomakkeilla ja analysoitiin tilastomenetelmin sekä sisällönanalyysilla. Osatutkimuksessa III, kvasikokeellisessa koulutusinterventiossa, arvioitiin hoitohenkilökunnan koulutusintervention vaikuttavuutta hoitohenkilökunnan haasteelliseksi kokeman käyttäytymisen esiintyvyyteen sekä hoitajien toimintatapoihin ja osaamiseen haasteellisissa tilanteissa muistisairaiden hoitotyössä. Aineisto (n = 127) kerättiin kyselylomakkeilla ennen koulutusinterventiota ja kolme sekä 12 kuukautta koulutusintervention jälkeen. Aineisto analysoitiin tilastomenetelmin.

Kirjallisuuskatsauksen perusteella todettiin, että hoitohenkilökunnan koulutusinterventioilla voidaan vähentää hoitohenkilökunnan haasteelliseksi kokeman käyttäytymisen esiintyvyyttä muistisairaiden hoitotyössä. Hoitohenkilökunta arvioi, että muistisairaiden hoitotyössä vaaditaan erityisesti itsen terapeuttiseen käyttöön liittyvää osaamista ja sosiaalista osaamista. Hoitohenkilökunnan haasteelliseksi kokeman käyttäytymisen esiintyvyys väheni koeryhmässä tilastollisesti merkitsevästi koulutusintervention jälkeen, mutta kontrolliryhmässä ei havaittu muutosta. Hoitohenkilökunnan toimintatavoissa haasteellisissa tilanteissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitseviä muutoksia kummassakaan ryhmässä. Itsearvioitu osaaminen työyksikön toteuttamassa hoitotyössä parani koeryhmässä tilastollisesti merkitsevästi koulutusintervention jälkeen, mutta kontrolliryhmässä ei havaittu muutoksia.

Tutkimustietoa voidaan hyödyntää muistisairaiden hoitotyön kehittämisessä ja täydennyskoulutusten suunnittelussa sekä hoitohenkilökunnan osaamisen ylläpitämisessä.

 

Original papers

Original papers are not included in the electronic version of the dissertation.

  1. Piirainen, P., Pesonen, H.-M., Kyngäs, H. & Elo, S. (2020). Henkilöstön koulutusinterventioiden vaikutukset muistisairaiden henkilöiden haasteellisen käyttäytymisen esiintyvyyteen – systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede, 32(1), 16–29.

    Self-archived version

  2. Piirainen, P., Pesonen, H., Kyngäs, H., & Elo, S. (2021). Challenging situations and competence of nursing staff in nursing homes for older people with dementia. International Journal of Older People Nursing, 16(5), e12384. https://doi.org/10.1111/opn.12384

    Self-archived version

  3. Piirainen, P., Pesonen, H.-M., Siira, H., & Elo, S. (2022). The impact of a training intervention on nursing care for people with dementia in long-term care: A quasi-experimental study. Nordic Journal of Nursing Research. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/20571585221106066

    Self-archived version

 

Osajulkaisut

Osajulkaisut eivät sisälly väitöskirjan elektroniseen versioon.

  1. Piirainen, P., Pesonen, H.-M., Kyngäs, H. & Elo, S. (2020). Henkilöstön koulutusinterventioiden vaikutukset muistisairaiden henkilöiden haasteellisen käyttäytymisen esiintyvyyteen – systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede, 32(1), 16–29.

    Rinnakkaistallennettu versio

  2. Piirainen, P., Pesonen, H., Kyngäs, H., & Elo, S. (2021). Challenging situations and competence of nursing staff in nursing homes for older people with dementia. International Journal of Older People Nursing, 16(5), e12384. https://doi.org/10.1111/opn.12384

    Rinnakkaistallennettu versio

  3. Piirainen, P., Pesonen, H.-M., Siira, H., & Elo, S. (2022). The impact of a training intervention on nursing care for people with dementia in long-term care: A quasi-experimental study. Nordic Journal of Nursing Research. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/20571585221106066

    Rinnakkaistallennettu versio

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38841]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen