Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Public service productization : a constructive approach on research, development and innovation process of University of Applied Sciences

Juntti, Mirva (2022-12-09)

 
Avaa tiedosto
isbn978-952-62-3524-0.pdf (2.316Mt)
isbn978-952-62-3524-0_meta.xml (106.6Kt)
isbn978-952-62-3524-0_solr.xml (46.26Kt)
Lataukset: 


Juntti, Mirva
University of Oulu
09.12.2022
Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:9789526235240

Kuvaus

Academic dissertation to be presented with the assent of the Doctoral Programme Committee of Technology and Natural Sciences of the University of Oulu for public defence in Auditorium IT116, Linnanmaa, on 16 December 2022, at 12 noon
Tiivistelmä

Abstract

The growth of companies is critical in the renewal of any nation. Research has shown that companies collaborating with higher education are more innovative and development oriented, and more likely to grow in staffing and turnover and to penetrate to international markets.

The new public management ideology, especially wrapped up in a funding method, has gradually forced the university of applied sciences (UAS) research, development, and innovation (RDI) services to enhance the performance in the industry. By productization, UAS are to adopt the design thinking ideology, to introduce service-dominant logic, and enhance public-private partnership. With well-designed services, the social and environmental impacts of UAS are intensified. It is the outmost target of new public management.

With its constructive research approach, this dissertation was aimed at generating a new contribution to the conduct of RDI activities in the UAS context. It demonstrates the dimensions that alter the UAS RDI service encountering conditions. Furthermore, the study considers the challenges and cornerstones of the prevailing customer-oriented business model and reframes the uniform, systematic model to the UAS RDI service encountering process.

This research is unique, as the academic service encountering process from the perspective of productization has seldom been the key issue investigated in research. The practical significance of the dissertation is to contribute to the exchange and experience of the UAS-industry collaboration.

 

Tiivistelmä

Korkeakouluyhteistyötä tekevät yritykset ovat innovatiivisempia ja kehittämisorientoituneempia, useammin voimakkaan kasvuhakuisia, henkilöstömäärältään ja liikevaihdoltaan suurempia ja toimivat useammin valtakunnallisilla ja kansainvälisillä markkinoilla. Suomalaiset yritykset osaavat hyödyntää ammattikorkeakouluopiskelijoiden harjoitteluja ja opinnäytteitä kehittämistyössään. Sen sijaan tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiopalvelut (TKI-palvelut) ovat toimintoja, mitkä yritykset tunnistavat edellistä heikommin voimavarakseen.

Tämän väitöstutkimuksen kirjallisuuskatsaus osoittaa, miten korkeakoulupolitiikan muutos on ohjannut akateemista intressiä yritysyhteistyön suuntaan (uusi julkisjohtamisen oppi), ja miten julkisen sektorin suhde yksityisiin toimijoihin on muuttunut (julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuus). Tutkimuskysymyksenä on, miten asiakaslähtöisyys (palvelumuotoilu, suunnitteluajattelu) tukevat näitä tavoitteita, ja mitä haasteita ja mahdollisuuksia palveluprosessin systematiikassa on.

Tämä konstruktiivinen tutkimus on ainutlaatuinen, sillä AMK:n TKI-palveluita on tuotteistamisen näkökulmasta tutkittu varsin vähän. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että systemaattinen palvelumalli lisää osaamisen uudistumista, parantaa kehittämistyötä ja palveluvastetta. Se myös parantaa yritysten luottamusta AMK:n palvelutarjontaan. Väitöskirjan konstruktio, tarjoaa yhtenäisen menettelytavan yrityslähtöisten palveluiden tuottamiseksi ja vastaa kysymykseen, miten AMK:n TKI-palveluita voidaan tuotteistaa. Tulosten avulla on mahdollista uudistaa ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan menettelytapoja.

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen