Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“There is a lot to practice” : a nexus analytical study on promoting multiliteracy in health education

Nygård, Tuula (2022-05-20)

 
Avaa tiedosto
isbn978-952-62-3315-4.pdf (1.760Mt)
isbn978-952-62-3315-4_meta.xml (115.7Kt)
isbn978-952-62-3315-4_solr.xml (88.07Kt)
Lataukset: 


Nygård, Tuula
University of Oulu
20.05.2022
Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:9789526233154

Kuvaus

Academic dissertation to be presented with the assent of the Doctoral Programme Committee of Human Sciences of the University of Oulu for public defence in Auditorium F202 of the Faculty of Medicine (Aapistie 5 B), on 27 May 2022, at 12 noon
Tiivistelmä

Abstract

Children and young people need new competences to seek and evaluate information in the changing multimodal information environment, and teachers do, too, as they have a key role in guiding young people in this task. In health education, these competencies are particularly important because information can be complex and changing, and also because it can have critical consequences.

This thesis addresses the challenges of promoting students’ information seeking and evaluation from the perspective of multiliteracy in health education. It scrutinizes a sociocultural approach to multiliteracy, teachers’ informational authority roles and identities, and nexus analysis as a theoretical–methodological perspective.

The results of Studies 1, 2, and 3 are reported in three empirical articles. Article I focused on examining teachers’ informational authority roles while students worked in groups on information-seeking and evaluation tasks. Article II analyzed health education teachers’ reflections of their teacher identities and Article III explored teachers’ contributions to students’ multiliteracy learning.

The results of the research reveal a multifaceted phenomenon with dimensions of, first, the complexity of modern health communication and online media environments; second, the choice of credible information sources with multimodal and different types of content; and third, teachers’ roles as information facilitators, sources, and guides. The results of this research highlight that while teachers may know what multiliteracy means as a concept, how it can be promoted in all subjects is limited by various factors.

The digital world with social media is an integral part of modern human life. The key question, then, is not whether the internet is being used to seek information, but how best to scaffold students to operate there, make rational use of it, and seek credible information. Promoting these practices in subject content, such as health education, would deepen students’ understanding of the thematic evaluation criteria, and facilitate the comprehension of texts.

The research is topical in Finland, especially because multiliteracy is at the core of the recently published National Literacy Strategy 2030. Making Finland the most literate country in the world by 2030 will require extensive efforts, thorough and long-term support for teachers, and appropriate resources.

 

Tiivistelmä

Nykypäivän multimodaalisissa tietoympäristöissä lapset ja nuoret tarvitsevat uudenlaisia tiedonhankinnan ja arvioinnin taitoja, joiden avulla he oppivat tulkitsemaan ja hyödyntämään monipuolisia ja vuorovaikutteisia sisältöjä. Ohjatessaan nuoria tässä tehtävässä myös opettajat ovat uusien vaatimusten edessä. Tiedonhankinnan ja arvioinnin taidot ovat erityisen tärkeitä terveystiedossa, koska terveyteen liittyvä tieto voi olla vaikeaselkoista ja muuttuvaa, ja puutteelliset taidot voivat aiheuttaa jopa terveydellistä vaaraa.

Tässä artikkeliväitöskirjassa käsitellään oppijoiden tiedonhankinnan ja arvioinnin edistämisen haasteita monilukutaidon näkökulmasta terveystiedon opetuksessa. Tutkimuksessa tarkastellaan monilukutaitoa sosiokulttuurisena ilmiönä, opettajan tiedollisia auktoriteettirooleja ja identiteettiä neksusanalyyttisesta näkökulmasta.

Tämän tutkimuksen tulokset tuovat esiin monitahoisen ilmiön. Sen ulottuvuuksina ovat nykyaikaisen terveysviestinnän ja verkkoympäristöjen monimutkaisuus, multimodaalisten ja erimuotoista tekstiä sisältävien tiedonlähteiden valintaprosessit sekä opettajien roolit tiedon välittäjinä, lähteinä ja valinnan ohjaajina. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat tietävät mitä monilukutaidon käsitteellä tarkoitetaan, mutta se, miten sitä voidaan eri oppiaineissa edistää, on haastavampi kysymys. Opettajat kantavat huolta oppijoiden luku- ja kirjoitustaidon heikkenemisestä. On tärkeää huomata, että niiden opettaminen edistää monilukutaitoa, mutta myös päinvastoin. Ne ovat osa samaa merkityksenmuodostusilmiötä ja kehittyvät rinnakkain.

Digitaalinen maailma ja sosiaalinen media ovat olennainen osa meidän kaikkien elämää. Tämän vuoksi on välttämätöntä opettaa koulussa erilaisten tietoympäristöjen järkevää hyödyntämistä ja kehittää oppijoiden tiedonhankinnan, arvioinnin ja tuottamisen prosesseja. Näiden käytäntöjen edistäminen oppiaineiden sisältötiedossa, esimerkiksi terveystiedossa, syventäisi oppijoiden ymmärrystä temaattisista arviointikriteereistä ja helpottaisi tekstien ymmärtämistä.

Tutkimus on Suomessa ajankohtainen, erityisesti koska monilukutaito on äskettäin julkaistun Kansallisen Lukutaitostrategian ytimessä. Suomen tekeminen maailman lukutaitoisimmaksi maaksi vuoteen 2030 mennessä vaatii laajaa panostusta, perusteellista ja pitkäjänteistä tukea opettajille sekä asianmukaisia resursseja.

 

Original papers

Original papers are not included in the electronic version of the dissertation.

  1. Nygård, T., Hirvonen, N., Räisänen, S., & Korkeamäki, R.-L. (2021). Ask your mother! Teachers’ informational authority roles in information-seeking and evaluation tasks in health education lessons. Scandinavian Journal of Educational Research, 65(6), 972–985. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1788145

    Self-archived version

  2. Nygård, T., Hirvonen, N., Räisänen, S., & Korkeamäki, R.-L. (2020). Health education teachers’ historical bodies: Constructing teacher identity and teaching information evaluation. Health Education, 121(1), 59–74. https://doi.org/10.1108/HE-10-2020-0096

    Self-archived version

  3. Nygård, T., Hirvonen, N., Räisänen, S., & Korkeamäki, R.-L. (2021). Health education teachers’ contributions to students’ multiliteracy learning. Literacy Research and Instruction. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/19388071.2021.2008556

    Self-archived version

 

Osajulkaisut

Osajulkaisut eivät sisälly väitöskirjan elektroniseen versioon.

  1. Nygård, T., Hirvonen, N., Räisänen, S., & Korkeamäki, R.-L. (2021). Ask your mother! Teachers’ informational authority roles in information-seeking and evaluation tasks in health education lessons. Scandinavian Journal of Educational Research, 65(6), 972–985. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1788145

    Rinnakkaistallennettu versio

  2. Nygård, T., Hirvonen, N., Räisänen, S., & Korkeamäki, R.-L. (2020). Health education teachers’ historical bodies: Constructing teacher identity and teaching information evaluation. Health Education, 121(1), 59–74. https://doi.org/10.1108/HE-10-2020-0096

    Rinnakkaistallennettu versio

  3. Nygård, T., Hirvonen, N., Räisänen, S., & Korkeamäki, R.-L. (2021). Health education teachers’ contributions to students’ multiliteracy learning. Literacy Research and Instruction. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/19388071.2021.2008556

    Rinnakkaistallennettu versio

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen