Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vertical productisation over product lifecycle : co-marketing through a joint commercial product portfolio

Mustonen, Erno (2020-04-29)

 
Avaa tiedosto
isbn978-952-62-2609-5.pdf (2.619Mt)
isbn978-952-62-2609-5_meta.xml (111.2Kt)
isbn978-952-62-2609-5_solr.xml (72.58Kt)
Lataukset: 


Mustonen, Erno
University of Oulu
29.04.2020
Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:9789526226095

Kuvaus

Academic dissertation to be presented, with the assent of the Doctoral Training Committee of Technology and Natural Sciences of the University of Oulu, for public defence in the Martti Ahtisaari auditorium (L2), Linnanmaa, on 13 May 2020, at 12 noon
Tiivistelmä

Abstract

Companies are finding new ways to do business to survive in today’s competition. To meet their business objectives, companies can gain an access to resources and assets by cooperating with other companies. Co-marketing is a form of interorganisational cooperation in which companies combine their marketing resources to gain benefits they would not gain by themselves. However, the lack of understanding over the companies’ own product offerings is potentially hindering the success of co-marketing activities. Productisation over vertical product structure levels and product lifecycle phases may help in gaining the needed understanding.

The main objective of this dissertation is to clarify the role of vertical productisation over product lifecycle in co-marketing through a joint commercial product portfolio. Co-marketing through a joint commercial product portfolio is introduced as a novel form of co-marketing. Qualitative research was conducted to study companies’ current practices on productisation and product portfolio management, clarify the role of productisation as a precondition for co-marketing through a joint commercial product portfolio, and construct an approach to productise a joint commercial product portfolio.

The results indicate that companies should productise their independent offerings vertically over product structure levels and horizontally over lifecycle phases to gain an understanding over the sellable and deliverable offering in different product lifecycle phases. The vertical and horizontal productisation dimensions should be utilised also in product portfolio management target-setting to help in making decisions on products. Having a clear and up-to-date understanding of the companies’ current independent product portfolios acts as a prerequisite for maintaining an up-to-date joint commercial product portfolio. A common product structure logic should be utilised to productise a joint commercial product portfolio.

 

Tiivistelmä

Yritykset etsivät uusia tapoja selvitäkseen nykyajan kilpaillussa liiketoimintaympäristössä. Jotta yritykset saavuttaisivat liiketoiminnalle asettamansa tavoitteet, ne voivat hankkia pääsyn resursseihin ja muuhun pääomaan yhteistyön kautta. Yksi yhteistyön muoto on yhteismarkkinointi, jossa yritykset yhdistävät markkinointiresurssinsa saavuttaakseen suurempia hyötyjä kuin mitä kukin yritys voisi saavuttaa toimimalla yksin. Yritysten ymmärrys omista tuotetarjoamistaan ei kuitenkaan ole riittävällä tasolla, mikä voi haitata yhteismarkkinoinnin tavoitteiden saavuttamista. Tuotteistaminen vertikaalisten tuoterakennetasojen ja tuotteen elinkaarivaiheiden yli voi edesauttaa riittävän ymmärryksen saavuttamisessa.

Tämän väitöstutkimuksen päätavoite on selventää yli tuotteen elinkaaren tapahtuvan vertikaalisen tuotteistamisen roolia yhteisen kaupallisen tuoteportfolion kautta tapahtuvassa markkinointiyhteistyössä. Markkinointi yhteisen kaupallisen tuoteportfolion kautta esitellään uudenlaisena yhteismarkkinoinnin muotona. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä tutkimaan yritysten nykyisiä tuotteistamis- ja tuoteportfolionhallintakäytäntöjä, selventämään tuotteistamisen roolia edellytyksenä yhteisen kaupallisen tuoteportfolion kautta tapahtuvalle markkinoinnille ja luomaan menetelmä, jolla yhteinen kaupallinen tuoteportfolio voidaan tuotteistaa.

Yksittäisten yritysten tulisi tuotteistaa omat tuotetarjoamansa vertikaalisesti yli tuoterakennetasojen ja horisontaalisesti yli elinkaarivaiheiden, jotta ne voivat saavuttaa riittävän ymmärryksen tuotetarjoamistaan, joita ne myyvät ja toimittavat. Vertikaalista ja horisontaalista tuotteistamista tulisi hyödyntää myös tuoteportfolionhallinnan tavoitteiden asettamisessa helpottamaan tuotepäätösten tekemistä. Selkeä ja ajantasainen käsitys yritysten omista nykyisistä tuoteportfolioista tarvitaan, jotta voidaan ylläpitää ajantasaista yhteistä kaupallista tuoteportfoliota. Yritysten tulisi hyödyntää yhteistä tuoterakennelogiikkaa yhteisen kaupallisen tuoteportfolion tuotteistamisessa.

 

Original papers

Original papers are not included in the electronic version of the dissertation.

  1. Mustonen, E., Härkönen, J., & Haapasalo, H. (2020). Marketing through a joint commercial product portfolio: business drivers, benefits and challenges. Journal of Business & Industrial Marketing. https://doi.org/10.1108/jbim-11-2018-0331

    Self-archived version

  2. Mustonen, E., Tolonen, A., Härkönen, J., & Haapasalo, H. (2019). Constructing a joint product portfolio to support commercial cooperation. International Journal of Management, Knowledge and Learning, 8(1), 3-23.

    Self-archived version

  3. Lahtinen, N., Mustonen, E., & Härkönen, J. (2019). Commercial and Technical Productization for Fact-Based Product Portfolio Management Over Lifecycle. IEEE Transactions on Engineering Management, 1–13. https://doi.org/10.1109/tem.2019.2932974

    Self-archived version

  4. Mustonen, E., Härkönen, J., & Haapasalo, H. (2019). From Product to Service Business: Productization of Product-Oriented, Use-Oriented, and Result-Oriented Business. 2019 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM). https://doi.org/10.1109/ieem44572.2019.8978581

    Self-archived version

  5. Mustonen, E., Seppänen, J., Tolonen, A., Härkönen, J., & Haapasalo, H. (in press). Product portfolio management strategic targets and KPIs over life-cycle – A case study in telecommunications business. Managing Global Transitions.

 

Osajulkaisut

Osajulkaisut eivät sisälly väitöskirjan elektroniseen versioon.

  1. Mustonen, E., Härkönen, J., & Haapasalo, H. (2020). Marketing through a joint commercial product portfolio: business drivers, benefits and challenges. Journal of Business & Industrial Marketing. https://doi.org/10.1108/jbim-11-2018-0331

    Rinnakkaistallennettu versio

  2. Mustonen, E., Tolonen, A., Härkönen, J., & Haapasalo, H. (2019). Constructing a joint product portfolio to support commercial cooperation. International Journal of Management, Knowledge and Learning, 8(1), 3-23.

    Rinnakkaistallennettu versio

  3. Lahtinen, N., Mustonen, E., & Härkönen, J. (2019). Commercial and Technical Productization for Fact-Based Product Portfolio Management Over Lifecycle. IEEE Transactions on Engineering Management, 1–13. https://doi.org/10.1109/tem.2019.2932974

    Rinnakkaistallennettu versio

  4. Mustonen, E., Härkönen, J., & Haapasalo, H. (2019). From Product to Service Business: Productization of Product-Oriented, Use-Oriented, and Result-Oriented Business. 2019 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM). https://doi.org/10.1109/ieem44572.2019.8978581

    Rinnakkaistallennettu versio

  5. Mustonen, E., Seppänen, J., Tolonen, A., Härkönen, J., & Haapasalo, H. (in press). Product portfolio management strategic targets and KPIs over life-cycle – A case study in telecommunications business. Managing Global Transitions.

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • Productization and product structure as the backbone for product data and fact-based analysis of company products 

    Härkönen, J.; Mustonen, E.; Hannila, H.
    IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (Institute of Electrical and Electronics Engineers, 03.02.2020)
  • From product to service business : productization of product-oriented, use-oriented, and result-oriented business 

    Mustonen, E.; Härkönen, J.; Haapasalo, H.
    IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (Institute of Electrical and Electronics Engineers, 03.02.2020)
  • Product portfolio management as part of product lifecycle management for configure-to-order products 

    Kokko, Kiia (K. Kokko, 21.06.2023)
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen