Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Development of methods in engine design process

Frondelius, Tero (2020-05-26)

 
Avaa tiedosto
isbn978-952-62-2581-4.pdf (4.585Mt)
isbn978-952-62-2581-4_meta.xml (105.9Kt)
isbn978-952-62-2581-4_solr.xml (58.19Kt)
Lataukset: 


Frondelius, Tero
University of Oulu
26.05.2020
Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:9789526225814

Kuvaus

Academic dissertation to be presented with the assent of the Doctoral Training Committee of Technology and Natural Sciences of the University of Oulu for public defence in the OP auditorium (L10), Linnanmaa, on 5 June 2020, at 12 noon
Tiivistelmä

Abstract

This thesis promotes simulation-driven design process. It means, in practice, a fact-based methodology, where the project core team makes the design process decisions based on the simulated facts instead of gut feelings. At the same time, this thesis will, hopefully, work as introductory material for new employees, and parts of it work as teaching material in machine design courses. This thesis builds on knowledge gained from the practical work experience during the past twelve years while working in the Wärtsilä R&D and Engineering organization. All the method development exists because there has been a need for it. The results presented in this thesis are valuable to Wärtsilä, who has been the early adopter of the simulation-driven design process. In Wärtsilä’s engine development projects the new presented methodology is in use. Wärtsilä-31 product was the first using the new methodology, and the results speak for itself, it is the most efficient 4-stroke engine in the world. Rest of the Finnish industry will benefit from the results as well. All of these new findings will eventually merge into the machine design teaching in the University of Oulu. Thus, the next generation designers will have the new set of tools when they enter the job market.

 

Tiivistelmä

Tässä väitöskirjassa esitellään simulointivetoista tuotekehitystä. Käytännössä se tarkoittaa, että projektin ydinryhmä tekee päätökset simulointituloksien perusteella vakiintuneiden käytäntöjen sijaan. Kuvaillut menetelmät perustuvat kahdentoista vuoden työkokemukseen Wärtsilän moottorien tuotekehitysosastolla. Väitöskirjan tulokset ovat arvokkaita Wärtsilälle, joka on jo varhain ymmärtänyt simulointivetoisen tuotekehityksen edut. Kaikki esitellyt menetelmät on kehitetty todelliseen tarpeeseen, ja ne ovat käytössä Wärtsilän uusien moottorien tuotekehitysprojekteissa. Wärtsilä 31 -moottori oli ensimmäinen tuote, jonka kehityksessä näitä uusia menetelmiä käytettiin, ja tuloksena syntyi maailman parhaalla hyötysuhteella varustettu moottori. Wärtsilä tulee käyttämään tätä väitöskirjaa uusien työntekijöiden perehdyttämismateriaalina, mutta myös muulla suomalaisella teollisuudella on mahdollisuus hyötyä sen tuloksista. Toivon mukaan väitöskirjassa esitellyt uuden menetelmät päätyvät ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen koneesuunnittelun opetukseen ja antavat seuraavan sukupolven koneensuunnittelijoiden käyttöön nykyaikaiset työkalut, kun he astuvat työmaailmaan.

 

Original papers

Original papers are not included in the electronic version of the dissertation.

  1. Frondelius, T., Halla-aho, P., & Mäntylä, A. (2016). Crankshaft development with virtual engine modelling. In: CIMAC Congress Helsinki.

  2. Könnö, J., Frondelius, T., Resch, T., & Santos-Descalzo, M. J. (2016). Simulation based grid compliance. In: CIMAC Congress Helsinki.

  3. Frondelius, T., & Aho, J. (2017). JuliaFEM - open source solver for both industrial and academia usage. Rakenteiden Mekaniikka, 50(3), 229–233. https://doi.org/10.23998/rm.64224

  4. Könnö, J., Tienhaara, H., & Frondelius, T. (2017). Wärtsilä Digital Design Platform. Rakenteiden Mekaniikka, 50(3), 234–238. https://doi.org/10.23998/rm.64621

  5. Frondelius, T., Tienhaara, H., & Haataja, M. (2018). History of structural analysis & dynamics of Wärtsilä medium speed engines. Rakenteiden Mekaniikka, 51(2), 1–31. https://doi.org/10.23998/rm.69735

    Self-archived version

  6. Frondelius, T., Mäntylä, A., Vaara, J., Könnö, J., Andersson, T., Lindroos, M., … Laukkanen, A. (2018). Micromechanical modeling of the role of inclusions in high cycle fatigue damage initiation and short crack growth. In: CAASE18 The Conference on Advancing Analysis & Simulation in Engineering. Nafems.

    Self-archived version

  7. Frondelius, T., Tienhaara, H., Kömi, J., & Haataja, M. (2018). Simulation-Driven Development of Combustion Engines: Theory and Examples. SAE Technical Paper Series. Automotive Technical Papers. https://doi.org/10.4271/2018-01-5050

    Self-archived version

 

Osajulkaisut

Osajulkaisut eivät sisälly väitöskirjan elektroniseen versioon.

  1. Frondelius, T., Halla-aho, P., & Mäntylä, A. (2016). Crankshaft development with virtual engine modelling. In: CIMAC Congress Helsinki.

  2. Könnö, J., Frondelius, T., Resch, T., & Santos-Descalzo, M. J. (2016). Simulation based grid compliance. In: CIMAC Congress Helsinki.

  3. Frondelius, T., & Aho, J. (2017). JuliaFEM - open source solver for both industrial and academia usage. Rakenteiden Mekaniikka, 50(3), 229–233. https://doi.org/10.23998/rm.64224

  4. Könnö, J., Tienhaara, H., & Frondelius, T. (2017). Wärtsilä Digital Design Platform. Rakenteiden Mekaniikka, 50(3), 234–238. https://doi.org/10.23998/rm.64621

  5. Frondelius, T., Tienhaara, H., & Haataja, M. (2018). History of structural analysis & dynamics of Wärtsilä medium speed engines. Rakenteiden Mekaniikka, 51(2), 1–31. https://doi.org/10.23998/rm.69735

    Rinnakkaistallennettu versio

  6. Frondelius, T., Mäntylä, A., Vaara, J., Könnö, J., Andersson, T., Lindroos, M., … Laukkanen, A. (2018). Micromechanical modeling of the role of inclusions in high cycle fatigue damage initiation and short crack growth. In: CAASE18 The Conference on Advancing Analysis & Simulation in Engineering. Nafems.

    Rinnakkaistallennettu versio

  7. Frondelius, T., Tienhaara, H., Kömi, J., & Haataja, M. (2018). Simulation-Driven Development of Combustion Engines: Theory and Examples. SAE Technical Paper Series. Automotive Technical Papers. https://doi.org/10.4271/2018-01-5050

    Rinnakkaistallennettu versio

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38841]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen