Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pre-service primary school teachers’ teacher identity development in the context of science education

Pellikka, Anne (2021-10-29)

 
Avaa tiedosto
isbn978-952-62-3083-2.pdf (1.203Mt)
isbn978-952-62-3083-2_meta.xml (111.9Kt)
isbn978-952-62-3083-2_solr.xml (78.49Kt)
Lataukset: 


Pellikka, Anne
University of Oulu
29.10.2021
Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:9789526230832

Kuvaus

Academic dissertation to be presented with the assent of the Doctoral Training Committee of Human Sciences of the University of Oulu for public defence in the OP auditorium (L10), Linnanmaa, on 5 November 2021, at 12 noon
Tiivistelmä

Abstract

To explore the teacher identity development of pre-service primary school teachers (PSTs) in the context of science teaching, a holistic, narrative approach is needed. Thus, for this study, a narrative framework was applied both theoretically and methodologically. Additionally, the current debate concerning teacher identity development in the science teaching context lacks a holistic perspective, where the memories, possible selves, and beliefs of science teaching are considered continuums. Therefore, this study investigated what kind of PSTs’ teacher identity development can be identified in the context of science teaching. To bridge this gap in existing research, a three-phase data collection procedure was applied with 41 PSTs. Subsequently, categorical and holistic narrative analyses were implemented, and finally, the emplotted narratives were composed.

The findings indicate that the PSTs’ positive memories of science teaching from school time significantly reflect their teacher identity development. The findings also show how possible selves as well as the changes in the cognitive and affective dimensions of possible selves shape the PSTs’ teacher identity development. Lastly, the inconsistent relationships between PSTs’ inquiry-based teaching (IBT) beliefs, understandings and planning, and their differing effects on teacher identity development, were revealed. These findings allow the pathways of teacher identity development, including those that are static, progressive, and transcending, to be depicted. On the static teacher identity pathway, even one single memory can preponderate the teacher identity development. The progressive pathway involves especially understanding the dimensions of subject content knowledge, and the transcending pathway depicts intrapersonal goal-orientedness where the need for personal change is elucidated. Thus, the identification of the PSTs’ teacher identity development pathways should be paramount in teacher education as it is essential to consider the pathways’ potential impact on their future teacher identity development in the context of science teaching.

 

Tiivistelmä

Tutkittaessa luokanopettajaopiskelijoiden opettajaidentiteetin kehittymistä luonnontieteen opetuksen kontekstissa, tarvitaan holistista, narratiivista lähestymistapaa. Tämän vuoksi narratiivista viitekehystä sovellettiin sekä teoreettisesti että menetelmällisesti. Lisäksi opettajaidentiteetin kehitykseen liittyvästä keskustelusta puuttuu kokonaisvaltainen näkökulma opettajaidentiteetistä siten, että muistoja, tulevaisuuden opettajaminää ja uskomuksia tarkastellaan jatkumona. Tässä tutkimuksessa kysytäänkin millä eri tavoilla opettajaidentiteetti kehittyy luonnontieteen opetuksen kontekstissa. Aineistonkeruuprosessi oli kolmivaiheinen, ja siihen osallistui 41 luokanopettajaopiskelijaa. Kerättyyn aineistoon sovellettiin kategorista ja holistista narratiivista analyysia, joiden perusteella luotiin juonennetut narratiivit.

Tulokset osoittavat, että positiiviset kouluaikaiset muistot heijastuvat merkittävästi opettajaidentiteettiin. Myös tulevaisuuden opettajaminät sekä muutokset niissä muovaavat opettajaidentiteetin kehittymistä. Tulosten mukaan myös luokanopettajaopiskelijoiden tutkivaan oppimiseen liittämien uskomusten, ymmärtämisen ja oppitunnin suunnittelun väliset suhteet voivat olla epäjohdonmukaisia, ja näiden suhteiden merkitys opettajaidentiteettiin vaihtelee. Tulosten perusteella tunnistettiin pysyvä, etenevä sekä muutosmyönteinen opettajaidentiteettipolku. Pysyvällä opettajaidentiteettipolulla jopa yksittäinen muisto voi hallita opettajaidentiteetin kehittymistä. Etenevään opettajaidentiteettipolkuun voi puolestaan liittyä erityisesti oppiaineen sisältötietoon liittyvien ulottuvuuksia ymmärtäminen. Muutosmyönteinen opettajaidentiteettipolku liittyy tavoitteellisuuteen, joka kohdistuu itse koettuun muutostarpeeseen. Opettajaidentiteettipolkujen tunnistaminen opettajankoulutuksen alussa on ensiarvoisen tärkeää, jotta voidaan ottaa huomioon niiden merkitys opettajaidentiteetin kehittymiselle luonnontieteiden opetuksen kontekstissa.

 

Original papers

Original papers are not included in the electronic version of the dissertation.

  1. Pellikka, A., Lutovac, S., & Kaasila, R. (2018). The nature of the relation between preservice teachers’ views of an ideal teacher and their positive memories of biology and geography teachers. Nordic Studies in Science Education, 14(1), 82–94. https://doi.org/10.5617/nordina.4368

    Self-archived version

  2. Pellikka, A., Lutovac, S., & Kaasila, R. (2020). The change in pre-service primary teachers’ possible selves in relation to science teaching. European Journal of Teacher Education, 1–17. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1803270

    Self-archived version

  3. Pellikka, A., Lutovac, S., & Kaasila, R. (2021). Relationships between pre-service primary teachers’ inquiry-based teaching beliefs, understandings and planning in biology education. Nordic Studies in Science Education, 17(3), 311–326. https://doi.org/10.5617/nordina.7854

    Self-archived version

 

Osajulkaisut

Osajulkaisut eivät sisälly väitöskirjan elektroniseen versioon.

  1. Pellikka, A., Lutovac, S., & Kaasila, R. (2018). The nature of the relation between preservice teachers’ views of an ideal teacher and their positive memories of biology and geography teachers. Nordic Studies in Science Education, 14(1), 82–94. https://doi.org/10.5617/nordina.4368

    Rinnakkaistallennettu versio

  2. Pellikka, A., Lutovac, S., & Kaasila, R. (2020). The change in pre-service primary teachers’ possible selves in relation to science teaching. European Journal of Teacher Education, 1–17. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1803270

    Rinnakkaistallennettu versio

  3. Pellikka, A., Lutovac, S., & Kaasila, R. (2021). Relationships between pre-service primary teachers’ inquiry-based teaching beliefs, understandings and planning in biology education. Nordic Studies in Science Education, 17(3), 311–326. https://doi.org/10.5617/nordina.7854

    Rinnakkaistallennettu versio

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen