Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Insights and outlouds : childhood research in the North

Kronqvist, Eeva-Liisa; Hyvönen, Pirkko (2010-11-30)

 
Avaa tiedosto
isbn978-951-42-6109-1.pdf (1.600Mt)
isbn978-951-42-6109-1_meta.xml (35.26Kt)
isbn978-951-42-6109-1_solr.xml (31.67Kt)
Lataukset: 


Kronqvist, Eeva-Liisa
Hyvönen, Pirkko
University of Oulu
30.11.2010
Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:9789514261091
Tiivistelmä

Abstract

Childhood research aims to investigate and understand children in their everyday life; their actions, intentions and emotions in order to provide supportive environments where children are listened to and valued as such. As long as children are encouraged to take part in activities and express their insights, delights, suspicions and worries, their learning and development is enhanced.

Fourteen researchers and university teachers from different fields have joined hands in the field of childhood multidisciplinary research and published this book for the use of students, researchers, teachers, parents and educators. Childhood as such is universal phenomena, but there are cultural aspects which should be considered. In this book the aspects is Northern dimension, which brings to the childhood own special meaning. The book recounts childrens’ everyday life in the various contexts in the North. The focus is on children’s learning and playing, their cultural competences, school context and language skill, children’s and their parent’s rights to participate and children’s role in the center of research. Also ethical insights of child research are discussed in a practical manner.

 

Tiivistelmä

Lapsuudentutkimuksen eräänä tehtävänä on tutkia lapsia heidän arkielämässään; heidän toimintojaan ja tunteitaan. Kuuntelemalla lapsia ja herkistymällä heidän kokemuksilleen voidaan suunnitella ja rakentaa lasten hyvinvointia tukevia ympäristöjä. Rohkaisemalla ja auttamalla lapsia osallistumaan ja ilmaisemaan omia näkemyksiään, oivalluksiaan, huoliaan ja ilojaan voidaan samalla tukea lasten kehitystä ja oppimista.

Neljätoista tutkijaa ja opettajaa on yhdistänyt tietämyksensä lapsuudentutkimuksesta ja halunnut tässä kirjassa tuoda esille näkemyksiään lasten ”oivalluksista ja huudahduksista”. Kirjoittajat edustavat monitieteistä ja monikulttuurista lapsuudentutkimusta ja siksi kirja kertoo pohjoisen lasten arkielämästä pohjoisen tutkijoiden äänellä. Monet lapsuuden ilmiöt ovat universaaleja, mutta pohjoisuus tuo niihin oman erityismerkityksensä. Kirjassa käsitellään lasten oppimista, leikkiä, koulukontekstia, kulttuurista kompetenssia ja kielen valmiuksia sekä lasten ja vanhempien osallisuutta. Myös lapsuudentutkimuksen eettisiä kysymyksiä ja niiden käytännön sovelluksia tarkastellaan osana tutkimuksen kenttää.

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen