Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Leimikosta loppukäyttäjälle : energiapuun toimitusketjun kehittäminen

Klemetti, Eero (2013-01-15)

 
Avaa tiedosto
isbn978-952-62-0075-0.pdf (2.001Mt)
isbn978-952-62-0075-0_meta.xml (39.08Kt)
isbn978-952-62-0075-0_solr.xml (30.70Kt)
Lataukset: 


Klemetti, Eero
University of Oulu
15.01.2013
Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:9789526200750
Tiivistelmä

Tiivistelmä

Pohjois-Pohjanmaa on valtakunnallisesti merkittävä biopolttoaineiden tuotantoalue, jonka turvesuot ja energiapuuvarat riittävät hyvin suurenkin lisätarpeen tyydyttämiseen. Pohjois-Suomessa on kuitenkin muuhun maahan verrattuna kovin vähän bioenergian tuottajia ja siksi kuljetusetäisyydet loppukäyttäjille ovat pitkiä. Kasvava metsähakkeen kysyntä edellyttää energiapuun toimitusketjujen tehokkuuden lisäämistä.

Simuloinnilla tarkoitetaan todellisten mallien matemaattista tai loogista mallintamista niin, että mallin avulla systeemiä voidaan tutkia ja sillä voidaan tehdä kokeita. Simuloimalla on mahdollista tarkastella pitkän aikavälin tapahtumia lyhyessä ajassa tai vaihtoehtoisesti tarkastella yksityiskohtaisesti ja rauhassa toimintoja, jotka oikeasti tapahtuvat nopeasti.

Pudasjärven alueella korjattavan energiapuun kysyntää lisätään simulaatiossa. Kuljetuskaluston lavatilavuuden muutoksen merkitystä ajoneuvon käyttöasteeseen ja hyötysuhteeseen tutkitaan erilaisilla kuljetusetäisyyksillä. Tässä simulaatiossa loppukäyttäjä ei voi varastoida haketta alueelleen kuin enintään muutaman päivän tarpeen. Tulosten perusteella nykyinen kuljetuskalusto, eli yhdistelmät, joiden lavan tilavuus on joko 135 irtokuutiometriä tai 150 irtokuutiometriä, ovat riittävän kokoisia. Suuren lavatilavuuden hyöty tulee paremmin esiin silloin, kun kuljetusmatkat ovat yli 140 kilometriä. Kun kuljetusetäisyys kasvaa pitkäksi, eli 180 km:iin ja sen yli, suuren ajoneuvon hyöty pienenee. Toisin sanoen silloin nykyinen kalusto on kilpailukykyinen.

Nykyinen hakeautokalusto on monikäyttöistä ja sitä voidaan käyttää myös muihin kuljetustehtäviin suhteellisin pienin lisälaittein ja investoinnein niinä päivinä, jolloin ei ajeta haketta. Tieliikenneasetuksessa sallitun kokonaispainon nostaminen nykyisestä 60 tonnista olisi merkittävä parannus kuljetusten taloudellisuuden kehittämisessä, koska tällä hetkellä käytössä olevankin hakkeen kuljetuskaluston laskennallinen kokonaismassa on noin 70 tonnia.

Toimitusketjun kustannusten simuloinnissa ei ole huomioitu pääoma-, henkilöstö- tai muita kustannuksia. Siksi mallia ei voida hyödyntää suoraan erilaisten yritysten tai toimijoiden kustannusrakenteen tai kannattavuuden arvioimiseen.

Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen