Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Tuottaaks meidän toiminta oikeesti hyvinvointia ja jaksamista?” : opiskeluhuoltoryhmän ammattilaisten tulkinnat työn tavoitteista ja mahdollisuuksista yhteistyötä muovaamassa

Hellsten, Susanna; Suorsa, Teemu; Muukkonen, Hanni (2021-12-06)

 
Avaa tiedosto
nbnfi-fe2022111866155.pdf (206.8Kt)
nbnfi-fe2022111866155_meta.xml (31.54Kt)
nbnfi-fe2022111866155_solr.xml (29.33Kt)
Lataukset: 

URL:
https://doi.org/10.33348/kvt.112599

Hellsten, Susanna
Suorsa, Teemu
Muukkonen, Hanni
Koulutuksen tutkimuslaitos
06.12.2021

Hellsten, S., Suorsa, T., & Muukkonen, H. (2022). ”Tuottaaks meidän toiminta oikeesti hyvinvointia ja jaksamista?” – Opiskeluhuoltoryhmän ammattilaisten tulkinnat työn tavoitteista ja mahdollisuuksista yhteistyötä muovaamassa. Kasvatus, 52(3), 334–346. https://doi.org/10.33348/kvt.112599 (Original work published 6. joulukuuta 2021)

https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© 2021 Kirjoittajat & Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
doi:https://doi.org/10.33348/kvt.112599
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111866155
Tiivistelmä

Tiivistelmä

Tutkimuksessa tarkasteltiin kahdessa peruskoulun monialaisessa opiskeluhuoltoryhmässä käytyjä keskusteluja oppilaiden hyvinvoinnin edistämisestä hyödyntäen subjektitieteellisen (Holzkamp 2013) ja systeemisen psykologian (Järvilehto 2009) käsitteistöä ja menetelmällisiä periaatteita. Keskusteluihin osallistui yhteensä 30 eri ammattiryhmien ja tahojen toimijaa. Analysoimme käytyjä keskusteluja jatkuvan vertailun menetelmällä ja perusteluanalyysilla tunnistaen erilaisia tulkintoja opiskeluhuoltotyön tavoitteista ja peilaten näitä opiskeluhuoltotyölle lainsäädännössä ja opetussuunnitelmassa asetettuihin yleisiin tavoitteisiin. Tunnistimme aineistosta kolmenlaisia olosuhteita, joista ammattilaiset keskustelevat: 1) olosuhteet, joiden muuttaminen on vaikeaa, 2)olosuhteet, joita koetaan voitavan muuttaa oman ammattiryhmän yhteisenä toimintana ja 3)olosuhteet, joiden muuttamiseksi kytkeydytään yhteiseen toimintaan yli ammattirajojen. Tulosten mukaan ammattilaisten puheesta tunnistetut osallisten tavoitteet tai toimintaperusteet eivät juuri muutu keskustelun aikana. Pedagogisten ammattilaisten tulkinnat ja tavoitteet näyttivä määrittelevän keskustelun yhteistä suuntaa. Opiskeluhuollon ammattilaiset ja muut toimijat näyttivät eri tavoin sovittautuvan näihin tulkintoihin. Moniammatillisessa yhteistyössä ei aina pystytä hyödyntämään osallisten asiantuntemusta täysimääräisesti. Oppilashuollon ja ohjauksen tukena olevia moniammatillisen yhteistyön rakenteita on syytä tarkastella kriittisesti ja kehittää.

Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen