Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Argumentaatiotaitojen harjoittaminen ekosysteemiopetuksessa : aiheena yhteiskunnallis-luonnontieteelliset ilmiöt

Yli-Panula, Eija; Jeronen, Eila; Telenius, Marko (2021-11-01)

 
Avaa tiedosto
nbnfi-fe2021111555120.pdf (787.9Kt)
nbnfi-fe2021111555120_meta.xml (42.30Kt)
nbnfi-fe2021111555120_solr.xml (37.53Kt)
Lataukset: 

URL:
http://hdl.handle.net/10138/333969

Yli-Panula, Eija
Jeronen, Eila
Telenius, Marko
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura
01.11.2021

Yli-Panula, E., Jeronen, E., & Telenius, M. (2021). Argumentaatiotaitojen harjoittaminen ekosysteemiopetuksessa: aiheena yhteiskunnallis-luonnontieteelliset ilmiöt (Phenomena-based socio-scientifc issues in practicing argumentation skills in teaching ecosystems). Teoksessa E. Luukka, A. Palomäki, L. Pihkala-Posti, & J. Hanska (toim.) Opetuksen ja oppimisen ytimessä. Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja, Ainedidaktisia julkaisuja, 19 (pp. 222-247). Tampereen yliopisto, Kasvatustieteen ja kulttuurin tiedekunta. http://hdl.handle.net/10138/333969

https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© 2021 Kirjoittajat ja Tampereen yliopisto, Kasvatustieteen ja kulttuurin tiedekunta.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111555120
Tiivistelmä

Tiivistelmä

Tutkimuksessa tarkastellaan lukiolaisten argumentointitaitojen harjoittamiseen tarkoitettuja biologian ja maantieteen opettajaopiskelijoiden (n=39) laatimia tehtäviä sekä heidän laatimiaan mallivastauksia näihin tehtäviin. Lisäksi pohditaan, mitä tehtävät ja vastaukset kertovat opettajaopiskelijoiden käsityksistä ekosysteemeistä, niiden ilmiöistä ja niihin liittyvistä yhteiskunnallis-luonnontieteellisistä (YLU)-aiheista. Tehtävät ja vastaukset analysoitiin sisällönanalyyttisesti. Tuloksista havaittiin, että opettajaopiskelijoiden laatimat tehtävät käsittelivät metsä- ja vesiekosysteemejä sekä Australian luontoa. Pääosin ne olivat pohdintatehtäviä ja sisälsivät vähän argumentaatiolle tyypillistä päätöksentekoa ja soveltamista. Vain neljässä vastauksessa 39:sta määriteltiin YLU-ongelma. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijoilla ei ole selkeää käsitystä ekosysteemien ilmiöiden YLU-aiheista ja -ongelmista. Opettamiseen tulisikin eksplisiittisesti sisällyttää luonnontieteellisiin todisteisiin perustuvaa päättelyä vaativia YLU-aiheita.

 

Abstract

Phenomena-based socio-scientific issues in practicing argumentation skills in teaching ecosystems

This study examines tasks constructed by student teachers of biology and geography that aim to teach high school students argumentation skills. The participants (n=39) drafted and answered their own socio-scientific issues (SSI)-themed task. In addition, we consider what kinds of perceptions of ecosystems, of their phenomena and related SSI are transmitted through these tasks and answers. The tasks and answers were analyzed using content analysis. The tasks created by the student teachers focused on forest and aquatic ecosystems and Australian nature. The tasks supporting the practice of argumentation were mainly in the form of “discussion”. They contained little decision-making and implementation typical of argumentation. Only four of the 39 responses defined the SSI. The results of the study showed that the biology and geography student teachers did not have a clear understanding of SSI regarding ecosystems and their phenomena. Teaching should therefore explicitly include socio-scientific problems that require reasoning based on scientific evidence.

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38605]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen