Palliatiivisen hoidon osaamisen kehittäminen edellyttää tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa : EduPal-hanke kehittäjänä
Suikkala, Arja; Melender, Hanna-Leena; Kaakinen, Pirjo; Pykäläinen, Tarja; Tohmola, Anniina; Hökkä, Minna (2020-12-31)
Suikkala, A., Melender, H-L, Kaakinen, P., Pykäläinen, T., Tohmola, A. & Hökkä, M. 2020. Palliatiivisen hoidon osaamisen kehittäminen edellyttää tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa : Edupal-hanke kehittäjänä Teoksessa Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan : Diakonia ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5 (toim. Helminen J.), s. 89-96. Helsinki: Diakonia ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-348-3
© 2020 tekijät ja Diakonia-ammattikorkeakoulu CC BY-NC-ND 4.0.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021111054584
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Laadukas, näyttöön perustuva palliatiivinen hoito on jokaisen ihmisoikeus. Tämä edellyttää riittävän koulutuksen ja osaamisen omaavaa henkilöstöä palliatiivisen hoidon eri tasoille. Palliatiivisen hoidon koulutuksessa tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI) on saumattomasti integroitu koulutuksen sisällölliseen ja pedagogiseen kehittämistoimintaan. Tässä artikkelissa kuvataan palliatiivisen hoidon koulutuksen kehittämiseen liittyvää TKI-toimintaa EduPal-hankkeessa, joka on toteutunut monialaisesti tiiviissä yhteistyössä ammattikorkeakoulujen, yliopistojen sekä keskeisten työelämän sidosryhmien kanssa. EduPal-hanke on kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävä, sillä hankkeessa tarkastellaan mittavasti ja moniammatillisesti palliatiivisen hoidon opetuksen nykytilaa ja kehitetään perus- ja erityistason osaamisen kuvauksia, opetussuunnitelmasuosituksia sekä yhteistyötä ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]