Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De-idealising the educational ideal of critical thinking

Pettersson, Henri (2020-12-18)

 
Avaa tiedosto
nbnfi-fe202103197884.pdf (235.2Kt)
nbnfi-fe202103197884_meta.xml (24.15Kt)
nbnfi-fe202103197884_solr.xml (24.62Kt)
Lataukset: 

URL:
https://doi.org/10.1177/1477878520981303

Pettersson, Henri
SAGE Publications
18.12.2020

Pettersson, H. (2020). De-idealising the educational ideal of critical thinking. Theory and Research in Education, 18(3), 322–338. https://doi.org/10.1177/1477878520981303

https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© The Author(s) 2020.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
doi:https://doi.org/10.1177/1477878520981303
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103197884
Tiivistelmä

Abstract

It is widely recognised among educational theorists, educators and policy makers alike, that critical thinking should claim a superordinate place in our system of educational objectives. In the philosophical literature on this topic, critical thinking is often conceptualised as the educational cognate of rationality, which in turn is analysed as being comprised of the relevant skills and abilities to assess reasons and evidence, together with the intellectual dispositions to actively use these proficiencies in practice. The resulting picture is in many respects normative and idealised, following the style of philosophical theorising commonplace in the tradition of analytic philosophy of education. In contrast, certain recent empirical findings related to the rational performance of actual human beings seem to cast doubts on the extent to which we can expect people to fulfil these idealised normative standards of rationality. After introducing the relevant philosophical theories and psychological results, I ruminate on the implications these ideas have on our pedagogical views pertaining to critical thinking education.

Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37744]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen