Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hoitotyön opiskelijoiden osallistuminen hoitoon : potilaiden kokemuksia

Talus, Eeva; Juntunen, Jonna; Mikkonen, Kristina; Tuomikoski, Anna-Maria; Parkkila, Tanja; Kääriäinen, Maria (2019-12-31)

 
Avaa tiedosto
nbnfi-fe202001091667.pdf (256.4Kt)
nbnfi-fe202001091667_meta.xml (39.46Kt)
nbnfi-fe202001091667_solr.xml (47.50Kt)
Lataukset: 

URL:
http://www.uef.fi/web/htts/sisallysluettelot

Talus, Eeva
Juntunen, Jonna
Mikkonen, Kristina
Tuomikoski, Anna-Maria
Parkkila, Tanja
Kääriäinen, Maria
Hoitotieteiden tutkimusseura
31.12.2019

Talus, Eeva; Juntunen, Jonna; Mikkonen, Kristina; Tuomikoski, Anna-Maria; Parkkila, Tanja; Kääriäinen, Maria (2019) Hoitotyön opiskelijoiden osallistuminen hoitoon : potilaiden kokemuksia. Hoitotiede 31(4): 258-268. http://www.uef.fi/web/htts/sisallysluettelot

https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© Hoitotiede 2019. Rinnakkaistallennettu kustantajan luvalla.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001091667
Tiivistelmä

Tiivistelmä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata potilaiden kokemuksia hoitotyön opiskelijoiden osallistumisesta heidän hoitoonsa sekä opiskelijapalautteen antamisesta ohjatussa harjoittelussa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla 15 potilasta erään yliopistollisen sairaalan vuodeosastoilta, joissa hoitotyön opiskelijoiden harjoittelu toteutettiin opetusmoduulissa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.

Potilaiden kokemukset opiskelijoiden osallistumisesta heidän hoitoonsa muodostuivat potilaan merkityksellisestä roolista opiskelijan ammatillisessa kasvussa, potilaskeskeisen hoitotyön toteutumisesta, opiskelijoiden ammatillisesta toiminnasta ja kehittymisestä sekä ohjaavan hoitajan vastuullisesta osallisuudesta. Potilaiden kokemukset opiskelijapalautteen antamisesta liittyivät potilaan palautteenantotaitoon, potilaan asenteeseen palautteenantoa kohtaan ja palautteenannon mahdollistamiseen.

Tutkimus tuo uutta tietoa potilaiden kokemuksista opiskelijoiden osallistumisesta heidän hoitoonsa ja opiskelijapalautteen antamisesta. Kokemukset opiskelijoiden osallistumisesta ja opiskelijoiden toteuttamasta hoidosta olivat pääasiassa positiivisia ja potilaat kokivat opiskelijoiden oppimisen mahdollistamisen tärkeäksi. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä opiskelijaohjauskäytänteitä ja vahvistettaessa ohjaavien hoitajien opiskelijaohjausosaamista. Lisäksi potilaiden antamaa palautetta on mahdollista hyödyntää monipuolisemmin ja systemaattisemmin opiskelijan osaamisen kehittymisen tukena.

 

Abstract

Nursing students’ participation in nursing care : patients’ experiences

The purpose of the study was to describe patients’ experiences of nursing students’ participation in their care and of giving feedback to the students during their clinical practice. The data were collected with theme interviews from 15 patients from university hospital clinical education wards. The data were analyzed with inductive content analysis.

The experiences of students’ participation in patients’ care were described by the momentous role of the patient in the professional growth of the student, fulfillment of patient-centered nursing, professional performance and development of students, responsible involvement of the mentor. In respect of giving feedback, the patients experiences were related to patients’ feedback skills, patients’ attitude towards the feedback and enabling of patient feedback.

This study offers new information on patients’ experiences of nursing students’ participation in their care and of giving feedback to the students during their clinical practice. Patients had mainly positive experiences of nursing care and felt that it was important to play a role in enabling students learning. The results of this study can be utilized when developing standards of clinical practice and intensifying mentors’ competence in mentoring students in clinical practice. In addition, it is possible to utilize the feedback provided by patients in a more versatile and systematic way to support the development of the student’s competence.

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen