Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Education of moral beings : the distortion of Habermas’ empirical sources

Huhtala, Hanna-Maija; Holma, Katariina (2019-03-12)

 
Avaa tiedosto
nbnfi-fe2019040411048.pdf (349.8Kt)
nbnfi-fe2019040411048_meta.xml (27.20Kt)
nbnfi-fe2019040411048_solr.xml (26.73Kt)
Lataukset: 

URL:
https://doi.org/10.1080/17449642.2019.1587684

Huhtala, Hanna-Maija
Holma, Katariina
Informa
12.03.2019

Hanna-Maija Huhtala & Katariina Holma (2019) Education of moral beings: the distortion of Habermas’ empirical sources, Ethics and Education, 14:2, 171-183, DOI: 10.1080/17449642.2019.1587684

https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Copyright © 2018 Informa UK Limited. This is an Accepted Manuscript of an article published by Taylor & Francis in Ethics and Education on 12 Mar 2019, available online: https://doi.org/10.1080/17449642.2019.1587684.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
doi:https://doi.org/10.1080/17449642.2019.1587684
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040411048
Tiivistelmä

Abstract

This article scrutinises one of the mainstream views of how one grows into responsible membership of society; the view based on Jürgen Habermas’, Lawrence Kohlberg’s and Jean Piaget’s theories. Habermas praises Kohlberg’s and Piaget’s psychological theories and uses them as empirical sources crucial for his theoretical work. We argue that this view should be revised in light of new empirical findings as Habermas’ Kohlberg’s and Piaget’s view is based on a false understanding of the development and functioning of human reason and morality. We do not, however, defend a view that reduces normative questions to empirical facts. In contrast, we agree with Habermas that in an adequate (educational) theory, both philosophical and empirical dimensions have to be taken into account but argue that the empirical research results he has utilized are fallacious in light of current research findings. Finally, we discuss the relevance of our argument for educational theorisation.

Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37606]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen