Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tutkimusaineiston kerääminen ja analysointi monipuolisia digitaalisia keinoja hyödyntäen : esimerkkinä Tunne-etsivät-tutkimushankekokonaisuus

Huttunen, Kerttu (2019-08-14)

 
Avaa tiedosto
nbnfi-fe2019083026123.pdf (5.099Mt)
nbnfi-fe2019083026123_meta.xml (29.92Kt)
nbnfi-fe2019083026123_solr.xml (31.54Kt)
Lataukset: 

URL:
https://www.oulu.fi/sites/default/files/content/ProceedingsStudiaHumanioraOuluensia17_updated.pdf

Huttunen, Kerttu
Oulun yliopisto
14.08.2019

Huttunen, K. (2019). Tutkimusaineiston kerääminen ja analysointi monipuolisia digitaalisia keinoja hyödyntäen : esimerkkinä Tunne-etsivät-tutkimushankekokonaisuus. In J. H. Jantunen, S. Brunni, N. Kunnas, S. Palviainen and K. Västi (eds.), Proceedings of the Research Data and Humanities (RDHum) 2019 Conference: Data, Methods and Tools (pp. 201-213). Oulu: Oulun yliopisto.

https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© Oulun yliopisto, 2019. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019083026123
Tiivistelmä

Tiivistelmä

Digitaaliset pelit kuuluvat nykyään kiinteänä osana lasten elämään — niiden pelaaminen on yksi nykylasten leikin muoto. Sähköisiä, vuorovaikutteisia pelejä käytetään yhä enemmän myös kommunikointihäiriöisten lasten kuntoutuksessa, sillä mielenkiintoisten pelien avulla saadaan ylläpidettyä lasten harjoittelumotivaatiota ja harjoitteluun voi sisällyttää loputtoman määrän toistoja. Digitaaliset pelit soveltuvat erityisen hyvin autismikirjon lasten kuntoutukseen.

Monitieteisessä neljän suomalaisen yliopiston hankkeena toteutettavassa Tunne-etsivät-tutkimuskokonaisuudessa tuetaan lasten kielellisiä ja sosioemotionaalisia taitoja, erityisesti lasten kykyä tunnistaa tunteita kasvoilta, puheesta ja sosiaalisista vuorovaikutustilanteista. Tukeminen tapahtuu hankkeessa laaditun, verkossa pelattavan Tunne-etsivät-pelin avulla. Kyseinen peli on tähän saakka laajin ja monipuolisin Suomessa tunteiden tunnistustaitojen harjaannuttamiseen laadittu sähköinen materiaali.

Kommunikointihäiriöisiä lapsia koskevassa hankkeen osassa tutkitaan, voidaanko digitaalisen pelin avulla vahvistaa lasten kielellisiä ja sosioemotionaalisia taitoja ja erityisesti, voidaanko pelin avulla parantaa lasten kykyä tunnistaa tunteita. Jyväskylän yliopistossa väitöskirjahankkeena toteutuvassa osassa taas keskitytään siihen, miten peli toimii yhteisöllisen oppimisen välineenä: millaista on yhteisöllinen oppiminen ja millaista vuorovaikutusta tyypillisesti kehittyvien lasten kesken syntyy, kun he pelaavat peliä internetissä yhdessä toisen lapsen kanssa.

Tässä artikkelissa kuvataan digitaalisen Tunne-etsivät-verkkopelin kahden tutkimusversion ominaisuuksia. Nämä tutkimusversiot kehitettiin hankekokonaisuuden kahden osahankkeen aineistonkeruuta varten. Lisäksi kuvataan näiden osahankkeiden digitaalista aineistonkeruuta ja analysointia.

Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37746]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen