Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opiskelijaohjausosaaminen suun terveydenhuollossa

Keinänen, Anna-Leena; Lähdesmäki, Raija; Ruotsalainen, Heidi; Kääriäinen, Maria (2019-08-30)

 
Avaa tiedosto
nbnfi-fe2019082925959.pdf (935.2Kt)
nbnfi-fe2019082925959_meta.xml (32.05Kt)
nbnfi-fe2019082925959_solr.xml (32.53Kt)
Lataukset: 


Keinänen, Anna-Leena
Lähdesmäki, Raija
Ruotsalainen, Heidi
Kääriäinen, Maria
Suomen Hammaslääkäriliitto
30.08.2019

Keinänen, A-L., Lähdesmäki, R., Ruotsalainen, H., Kääriäinen, M., Opiskelijaohjausosaaminen suun terveydenhuollossa, 2019, Suomen hammaslääkärilehti, Vol. 8, p. 40-47.

https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© Suomen hammaslääkärilehti. Rinnakkaistallennettu kustantajan luvalla.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082925959
Tiivistelmä

Tiivistelmä

Lähtökohdat: Koulutusrakenteiden muutokset edellyttävät suun terveydenhuollon ammattilaisilta opiskelijaohjausosaamista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla suun terveydenhuollon ammattilaisten opiskelijaohjausosaamista ja siihen yhteydessä olevia taustamuuttujia.

Menetelmät: Aineisto kerättiin Opiskelijaohjausosaamisen mittari -kyselyllä syksyllä 2017 hammaslääkäreiltä, suuhygienisteiltä ja hammashoitajilta (N = 3 209), jotka työskentelivät Suomen Hammaslääkäriliiton Syventävä käytännön harjoittelu -sivustolle kirjautuneissa sopimusterveyskeskuksissa. Sama kysely tehtiin myös Oulun yliopiston Ohjaajahammaslääkärikoulutuksen suorittaneille hammaslääkäreille (N = 26). Vastausprosentti oli 34,2 % (n= 1 097).

Tulokset: Vastaajat arvioivat ohjausosaamisensa tyydyttäväksi seuraavilla osa-alueilla: opiskelijan oppimisen tukeminen, ohjauskeskustelu ja kehittävän palautteen antaminen. Seuraavat osa-alueet taas arvioitiin heikoiksi: työyksikön opiskelijaohjauskäytäntöjen ja -toimintatapojen tuntemus, ohjaajan motivaatio, tavoitteellinen ohjaus sekä opiskelijalähtöinen arviointi. Osallistumisella ohjaajakoulutukseen oli yhteys opiskelijaohjausosaamiseen.

Johtopäätökset Kehittämistä vaativia osa-alueita ovat erityisesti ohjauskäytäntöjen tuntemus, ohjauksen tavoitteellisuus, arviointi ja ohjaajan motivaatio. Opiskelijaohjausosaamisen kehittämiseksi tarvitaan ohjaajakoulutusta.

Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen