Opiskelijaohjausosaaminen suun terveydenhuollossa
Keinänen, Anna-Leena; Lähdesmäki, Raija; Ruotsalainen, Heidi; Kääriäinen, Maria (2019-08-30)
Keinänen, A-L., Lähdesmäki, R., Ruotsalainen, H., Kääriäinen, M., Opiskelijaohjausosaaminen suun terveydenhuollossa, 2019, Suomen hammaslääkärilehti, Vol. 8, p. 40-47.
© Suomen hammaslääkärilehti. Rinnakkaistallennettu kustantajan luvalla.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082925959
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Lähtökohdat: Koulutusrakenteiden muutokset edellyttävät suun terveydenhuollon ammattilaisilta opiskelijaohjausosaamista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla suun terveydenhuollon ammattilaisten opiskelijaohjausosaamista ja siihen yhteydessä olevia taustamuuttujia.
Menetelmät: Aineisto kerättiin Opiskelijaohjausosaamisen mittari -kyselyllä syksyllä 2017 hammaslääkäreiltä, suuhygienisteiltä ja hammashoitajilta (N = 3 209), jotka työskentelivät Suomen Hammaslääkäriliiton Syventävä käytännön harjoittelu -sivustolle kirjautuneissa sopimusterveyskeskuksissa. Sama kysely tehtiin myös Oulun yliopiston Ohjaajahammaslääkärikoulutuksen suorittaneille hammaslääkäreille (N = 26). Vastausprosentti oli 34,2 % (n= 1 097).
Tulokset: Vastaajat arvioivat ohjausosaamisensa tyydyttäväksi seuraavilla osa-alueilla: opiskelijan oppimisen tukeminen, ohjauskeskustelu ja kehittävän palautteen antaminen. Seuraavat osa-alueet taas arvioitiin heikoiksi: työyksikön opiskelijaohjauskäytäntöjen ja -toimintatapojen tuntemus, ohjaajan motivaatio, tavoitteellinen ohjaus sekä opiskelijalähtöinen arviointi. Osallistumisella ohjaajakoulutukseen oli yhteys opiskelijaohjausosaamiseen.
Johtopäätökset Kehittämistä vaativia osa-alueita ovat erityisesti ohjauskäytäntöjen tuntemus, ohjauksen tavoitteellisuus, arviointi ja ohjaajan motivaatio. Opiskelijaohjausosaamisen kehittämiseksi tarvitaan ohjaajakoulutusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34329]