Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kerrottu tyytyväisyys, pettymys ja ärtymys sairaalan organisaatiomuutoksen kontekstissa : osastonhoitajien tunteet merkityksellistämisen prosessissa

Lunkka, Nina; Pätsi, Jaana; Suhonen, Marjo (2017-08-27)

 
Avaa tiedosto
nbnfi-fe2019082725640.pdf (726.4Kt)
nbnfi-fe2019082725640_meta.xml (28.95Kt)
nbnfi-fe2019082725640_solr.xml (29.52Kt)
Lataukset: 

URL:
http://hallinnontutkimus.fi/node/2

Lunkka, Nina
Pätsi, Jaana
Suhonen, Marjo
Hallinnon tutkimuksen seura
27.08.2017

Lunkka, N., Pätsi, J., Suhonen, M., errottu tyytyväisyys, pettymys ja ärtymys sairaalan organisaatiomuutoksen kontekstissa - osastonhoitajien tunteet merkityksellistämisen prosessissa, 2017, Hallinnon Tutkimus, Vol. 36, p. 170-185.

https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© Hallinnon tutkimus seura RY. Rinnakkaistallennettu kustantajan luvalla.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082725640
Tiivistelmä

Abstract

Sensemaking is a process by which individuals actively construct meanings towards novel and ambiguous situations they confront. The role of emotions in sensemaking is two folding: emotions affect to sensemaking but they also affect to emotions actors construct towards the situation. In the study, nurse managers’ sensemaking of their experiences of emotions in the context of organizational change were analyzed with narrative analysis. As a result, three tales were constructed: 1) tale of satisfied nurse manager, 2) tale of disappointed nurse manager and 3) tale of irritated nurse manager.

 

Tiivistelmä

Merkityksellistämisen prosessissa rakennetaan ymmärrystä käsillä olevasta uudesta tai ristiriitaisesta tilanteesta tai tapahtumasta, kuten organisaatiomuutoksesta. Tunteet vaikuttavat merkityksellistämisen prosessiin ja merkityksellistäminen puolestaan vaikuttaa asiaa kehittävien toimijoiden tunnetiloihin. Artikkelissa analysoitiin narratiivisella analyysillä kymmenen sairaalan osastonhoitajan jälkikäteistä tunnekokemusten merkityksellistämistä saman organisaatiomuutoksen kontekstista. Analyysin tuloksena rakentui kolme tyyppitarinaa, jotka olivat: 1) tyytyväisen osastonhoitajan tarina, 2) pettyneen osastonhoitajan tarina ja 3) ärtyneen osastonhoitajan tarina. Tulosten perusteella voidaan esittää, että osastonhoitajien identiteettiä uhkaavat tapahtumat tai tilanteet saattavat nostaa esiin tunteita, jotka häiritsevät merkityksellistämisen prosessia. Lisäksi organisaatiomuutoksen johtamisen käytänteillä on vahva yhteys niihin tunteisiin, joita osastonhoitajat kehittävät organisaatiomuutosta kohtaan. Tämä edelleen vaikuttaa organisaatiomuutoksen uskottavuuteen.

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37957]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen