Digitaaliset opetusmenetelmät biologian opetuksessa ja oppimisessa
Yli-Panula, Eija; Jeronen, Eila; Inkinen, Jasmin; Sohlman, Samuel (2019-01-01)
Yli-Panula, Eija: Jeronen, Eila; Inkinen, Jasmin & Sohlman, Samuli (2019) Digitaaliset opetusmenetelmät biologian opetuksessa ja oppimisessa. Teoksessa Rautiainen Matti & Tarnanen, Mirja (toim.) Tutkimuksesta luokkahuoneisiin. Jyväskylä: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 425-443. Saatavilla osoitteesta: http://hdl.handle.net/10138/298542
© 2019 Kirjoittajat ja Suomen ainedidaktinen tutkimusseura. Julkaistu tässä arkistossa edellä mainittujen luvalla.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102935416
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Digitaaliset opetusmenetelmät on otettu käyttöön lyhyessä ajassa, vaikka niiden soveltuvuutta biologian opetukseen ja oppimiseen on tutkittu vähän. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta selvitetään: a) Mitä digitaalisia opetusmenetelmiä tarkastelluissa artikkeleissa biologian opetuksessa käytetään? b) Mitä biologisia aiheita niiden avulla opiskellaan? c) Mitä tukea ja hyötyä digitaalisista opetusmenetelmistä on biologian oppimiselle? d) Mitä tiedon ja ajattelun tasoja biologian oppimista tukevat menetelmät kehittävät? Kansainvälisissä sarjoissa 2000-luvulla julkaistut 10 biologia oppimista painottavaa artikkelia tutkittiin sisältöanalyysillä. Eniten käytettyj digitaalisia opetusmenetelmiä olivat virtuaalinen kenttäretki, laboratorio ja oppimisohjelma. Aiheet vaihtelivat lajintunnistuksesta biologisiin ilmiöihin. Oppimista tukivat vuorovaikutteisuus, liikuteltavuus ja turvallisuus. Digitaaliset opetusmenetelmät kehittivät oppijoiden yksilöllistä tiedon hallintaa ja ajattelua etenkin asiatietojen ja käsitteiden osalta. Tulokset puoltavat digitaalisten opetusmenetelmien sisällyttämistä biologian opetussuunnitelmiin ja opetukseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37205]