Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Adaptation, learning, Bildung : discussion with edu- and biosemiotics

Pikkarainen, Eetu (2018-10-01)

 
Avaa tiedosto
nbnfi-fe201902286517.pdf (451.1Kt)
nbnfi-fe201902286517_meta.xml (22.76Kt)
nbnfi-fe201902286517_solr.xml (23.36Kt)
Lataukset: 

URL:
https://doi.org/10.12697/SSS.2018.46.4.02

Pikkarainen, Eetu
University of Tartu Press
01.10.2018

Pikkarainen, E. (2018) Adaptation, learning, Bildung: Discussion with edu- and biosemiotics. Sign Systems Studies, 46 (4), 435. doi:10.12697/SSS.2018.46.4.02

https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
doi:https://doi.org/10.12697/SSS.2018.46.4.02
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902286517
Tiivistelmä

Abstract

Learning and adaptation are central problems to both edusemiotics, or semiotics of education, and biosemiotics. Bildung, as an especially human way or form of learning, and evolution as the main form of adaptation for many biologists after Darwin are often regarded as mutually exclusive concepts even though human beings are undeniably one biological species among others. In this article I will try to build a bridge between the biosemiotical, edusemiotical and Bildung-theoretical stances. Central to this discussion is biosemiotician Kalevi Kull and some of his recent publications where he considers adaptation, evolution and learning. The primary theoretical resource that I utilize here, in addition to the general Greimassian, edusemiotical and Bildungtheoretical starting points, is perceptual control theory (PCT) to which I compare the Uexküllian conception of functional circle.

Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [29929]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen