Tehostettu valokovetuksen opetus
Jukka, Leinonen; M. Murat, Mutluay; Leo, Tjäderhane (2017-10-01)
Leinonen J, Mutluay MM, Tjäderhane L (2017) Tehostettu valokovetuksen opetus. Suomen hammaslääkärilehti 10/2017, 22-28.
© 2017 Kirjoittajat ja Suomen hammaslääkäriliitto. Julkaistu tässä arkistossa edellä mainittujen luvalla.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801222178
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Lähtökohdat: Valokovetuksen tavoitteena on saada sidosaineiden ja täytemateriaalien monomeerit polymerisoitumaan. Alhainen polymerisaatioaste johtaa heikkoihin sidosvoimiin ja materiaalien liukoisuuteen. Tieteellisen tapahtuman yhteydessä tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että 68 % tutkimukseen osallistuneista suomalaisista hammaslääkäreistä valokovetti täytteitä riittämättömästi (1).
Menetelmät: 44 kolmannen vuoden hammaslääketieteen opiskelijaa suoritti valokovettamisen osaamiskokeen kahdesti: ensin pelkän luentomuotoisen opetuksen jälkeen ja toisen kerran sen jälkeen, kun ensimmäisen kokeen tuloksia oli tarkasteltu MARC®-potilassimulaattorin avulla. MARC®-potilassimulaattori rekisteröi valotehon hetkellisen vaihtelun valokovetuksen aikana.
Tulokset: Kaikki osaamiskokeessa mitatut muuttujat paranivat potilassimulaattorilla tehostetun opetuksen seurauksena: valokovetuksen kokonaisenergia lisääntyi 86 %, valokovetuksen hetkellinen enimmäisteho 26 %, keskimääräinen valoteho 61 % ja valokovetukseen käytetty aika 26 %. Riittämättömästi valokovettavien opiskelijoiden osuus laski tehostetun opetuksen myötä 50 %:sta 7 %:in.
Johtopäätökset: MARC®-potilassimulaattorin avulla tehostettu opetus johtaa merkittävästi parempiin valokovettamisen osaamistuloksiin kuin pelkkä tavanomainen luento-opetus.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34618]