Suomalaisten energiatiedon lukutaito : tutkimuksen toteutuksen kuvaus
Keränen, Teija (2018-10-29)
Keränen, T. (2018) Suomalaisten energiatiedon lukutaito: Tutkimuksen toteutuksen kuvaus. Informaatiotutkimus, 37 (3), 55-57. doi:10.23978/inf.76077
Copyright (c) 2018 Teija Keränen. Artikkeli on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121150452
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Ilmastotavoitteiden saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä on haaste suomalaisille. Se edellyttää energiatiedon hyödyntämistä, jotta uusiutuvien energiamuotojen tarjontaa ja käyttöä voidaan lisätä. Energiatietoa ei kuitenkaan ole helppoa ymmärtää. Energiajärjestelmä on kompleksinen ja energiaterminologia vaikeaselkoista. Lisäksi kyseessä on poliittisesti kriittinen aihepiiri. Tutkimukseni lisää ymmärrystä ihmisten energiatiedon lukutaidosta. Esitän käsitteelle uuden määritelmän ja tähän perustuvan seulontavälineen. Sen avulla saatua tietoa voidaan hyödyntää energia-asioista viestittäessä sekä ihmisten kouluttamisessa energiaan liittyvissä arjen valinnoissa. Informaatiolukutaidon tutkimus arkielämän konteksissa on toistaiseksi ollut vähäistä (Martzoukou & Sayyad Abdi, 2017) eikä arkielämän energiatiedon lukutaitoa ole aikaisemmin tutkittu. Amerikkalaisen kirjastoseuran (American Library Association, ALA) informaatiolukutaidon määritelmä vuodelta 1989 on kyseenalaistettu ja laajempia määritelmiä esitetty. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää ihmisten arkielämän energiatiedon lukutaitoa eli energiatietoon liittyviä taitoja ja ymmärrystä sekä energiatiedon soveltamista arjen valinnoissa. Tutkimusasetelma on vertaileva. Kyselytutkimuksessa verrataan ilmastotyön edelläkävijäkunta Iin asukkaiden ja muiden suomalaisten energiatiedon lukutaitoa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]