Näkökulmia monilukutaitoon : opettajuus ja situationaaliset lukutaidot
Mertala, Pekka (2017-12-14)
Mertala, P. (2017) Näkökulmia monilukutaitoon : opettajuus ja situationaaliset lukutaidot. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, joulukuu.
© Kieliverkosto ja kirjoittajat. Julkaistu tässä arkistossa kustantajan luvalla.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801302621
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Viime vuosina toteutetut opetussuunnitelmauudistukset (Opetushallitus 2014a, 2104b, 2015, 2016) ovat tuoneet kotimaiselle koulutuskentälle koko joukon uusia käsitteitä. Yksi keskeisimmistä, mutta samalla vaikeimmin hahmotettavista käsitteistä on monilukutaito. Tässä artikkelissa pyrin jäsentämään monilukutaitoa tarkastelemalla sitä erityisesti opettajuuden näkökulmasta. Artikkelin aluksi vertaan suomalaista monilukutaitokäsitettä kansainvälisiin määritelmiin. Sen jälkeen tarkennan näkökulman situationaalisiin lukutaitoihin (situated literacy) ja käsittelen lukutaitojen suhdetta laajempiin kasvatuksellisiin päämääriin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [30005]