Kävelijä jäi auton alle : oikeudenmukaisuus kaupunkiliikenteessä kolariuutisoinnin kautta tarkasteltuna
Liljeqvist, Siru-Säde (2022-12-12)
Liljeqvist, Siru-Säde
S.-S. Liljeqvist
12.12.2022
© 2022 Siru-Säde Liljeqvist. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212123706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212123706
Tiivistelmä
Liikennekolareita ja niistä puhumista harvoin tarkastellaan oikeudenmukaisuuden näkökulmasta uutisoitaessa eikä seurauksia välttämättä mietitä. Kolariuutisoinnin käsittely ja siten epäsuorasti liikenneturvallisuuden käsittely maantieteellisestä näkökulmasta on jäänyt vähäisemmälle huomiolle kuin mikä tieteenalan hyödyntämisen mahdollisuudet aiheessa olisivat.
Tarkastelen työssäni kolariuutisointia oikeudenmukaisen kaupunkiliikenteen teorian pohjalta. Nostan esille aiheen merkittävyyttä: miten asioista puhutaan vaikuttaa siihen, miten oikeudenmukaisuutta kaupunkiliikenteessä on mahdollista toteuttaa ja miten liikenneturvallisuus ja liikenteen oikeudenmukaisuus yhdistyy. Oikeudenmukaisuudesta puhuttaessa kolarin osallisten suhteen, puhutaan siitä, mitä epäoikeudenmukaisuuksia on ja mitä virheajatteluja syntyy tämän epäoikeudenmukaisuuden pohjalta.
Työn ensimmäinen osio käsittelee oikeudenmukaista kaupunkiliikennettä. Teoriassa tunnistetaan eri liikennemuotojen hyödyt sekä haitat ja nostetaan esille se, että liikennejärjestelmä ei ole luonnollisesti syntynyt vaan jotain, mitä luodaan. Teoriassa oikeudenmukaisuutta tarkastellaan epäoikeudenmukaisuuden kautta. Epäoikeudenmukaisuudet jakautuvat kolmeen osa-alueeseen: altistuminen, tila ja aika.
Toinen osio käsittelee englanninkielistä keskustelua kolarien yhteydessä käytettävistä termeistä: accident ja crash. On suositeltavampaa käyttää käsitettä crash sanan accident sijasta. Käsittelen termeihin liittyvää keskustelua suomen kielen näkökulmasta. Tarkastelen suomen kielen sanoja onnettomuus ja kolari. Nostan myös esille kritiikkiä sanaa crash kohtaan sekä kritisoin oikeudenmukaisen kaupunkiliikenteen sanavalintoja kolarin suhteen ja avaan omia käännöspäätöksiäni.
Työni analyysi käsittelee sitä, minkälaista tutkimusta on tehty tavanomaisiin kolareihin kohdistuvasta uutisoinnista. Tutkimuksia yhdistää kiinnostus sitä kohtaan, nähdäänkö kolarit yksittäisinä tapahtumina vai osana laajempaa kuvaa. Tarkastelen erilaisia uutisissa esiintyviä arkkityyppejä ja minkälaisia vaikutuksia erilaisilla toimituksellisilla valinnoilla on ihmisille syntyviin käsityksiin tapahtumista. Tarkastelen tuloksia oikeudenmukaisen kaupunkiliikenteen teorian kautta.
Tarkastelen työssäni kolariuutisointia oikeudenmukaisen kaupunkiliikenteen teorian pohjalta. Nostan esille aiheen merkittävyyttä: miten asioista puhutaan vaikuttaa siihen, miten oikeudenmukaisuutta kaupunkiliikenteessä on mahdollista toteuttaa ja miten liikenneturvallisuus ja liikenteen oikeudenmukaisuus yhdistyy. Oikeudenmukaisuudesta puhuttaessa kolarin osallisten suhteen, puhutaan siitä, mitä epäoikeudenmukaisuuksia on ja mitä virheajatteluja syntyy tämän epäoikeudenmukaisuuden pohjalta.
Työn ensimmäinen osio käsittelee oikeudenmukaista kaupunkiliikennettä. Teoriassa tunnistetaan eri liikennemuotojen hyödyt sekä haitat ja nostetaan esille se, että liikennejärjestelmä ei ole luonnollisesti syntynyt vaan jotain, mitä luodaan. Teoriassa oikeudenmukaisuutta tarkastellaan epäoikeudenmukaisuuden kautta. Epäoikeudenmukaisuudet jakautuvat kolmeen osa-alueeseen: altistuminen, tila ja aika.
Toinen osio käsittelee englanninkielistä keskustelua kolarien yhteydessä käytettävistä termeistä: accident ja crash. On suositeltavampaa käyttää käsitettä crash sanan accident sijasta. Käsittelen termeihin liittyvää keskustelua suomen kielen näkökulmasta. Tarkastelen suomen kielen sanoja onnettomuus ja kolari. Nostan myös esille kritiikkiä sanaa crash kohtaan sekä kritisoin oikeudenmukaisen kaupunkiliikenteen sanavalintoja kolarin suhteen ja avaan omia käännöspäätöksiäni.
Työni analyysi käsittelee sitä, minkälaista tutkimusta on tehty tavanomaisiin kolareihin kohdistuvasta uutisoinnista. Tutkimuksia yhdistää kiinnostus sitä kohtaan, nähdäänkö kolarit yksittäisinä tapahtumina vai osana laajempaa kuvaa. Tarkastelen erilaisia uutisissa esiintyviä arkkityyppejä ja minkälaisia vaikutuksia erilaisilla toimituksellisilla valinnoilla on ihmisille syntyviin käsityksiin tapahtumista. Tarkastelen tuloksia oikeudenmukaisen kaupunkiliikenteen teorian kautta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [30005]