Positiivisen musiikkisuhteen kehityksen tukeminen perusopetuksessa
Lintonen, Sini-Katariina (2022-12-18)
Lintonen, Sini-Katariina
S.-K. Lintonen
18.12.2022
© 2022 Sini-Katariina Lintonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212183815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212183815
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat musiikkisuhteen kehitykseen ja miten koulu voi tukea positiivisen musiikkisuhteen kehitystä perusopetuksessa. Tutkielmassa tarkastellaan myös musiikinopetusta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa.
Musiikkisuhde on laaja käsite ja niin se on ymmärretty myös tässä työssä. Tutkimuksessa musiikkisuhteeseen vaikuttavat tekijät on jaettu kolmeen kategoriaan: musiikilliseen minäkuvaan, musiikilliseen maailmankuvaan ja musiikilliseen kompetenssiin. Näitä kaikkia on tarkasteltu omina kategorioinaan vaikka ne myös väistämättä limittyvät toimiessaan keskinäisessä vuorovaikutuksessa.
Musiikillinen minäkuva, josta käytetään myös synonyymiä musiikillinen minäkäsitys, muodostuu yksilön minäpystyvyydestä, minäkäsityksestä musiikillisen osaamisen suhteen, musiikillisista muistoista ja kokemuksista sekä tunnetason tapahtumista. Musiikillinen maailmankuva rakentuu niin ikään musiikillisista muistoista, musiikkimausta sekä musiikkiin liitetyistä arvoista ja asenteista. Musiikillinen kompetenssi pitää sisällään musiikin tiedollisen ja taidollisen osaamisen sekä musiikkiin liittyvät harrastus- ja opiskelukokemukset. Yhdessä tämä kokonaisuus muodostaa yksilön henkilökohtaisen musiikkisuhteen.
Perusopetuksessa koulu on keskeisessä asemassa yksilön musiikkisuhteen vahvistamisessa tai heikentämisessä. Kouluaikaisilla muistoilla ja kokemuksilla, jotka liittyivät niin soittamiseen kuin opettajan palautteeseen osoittautui olevan kauaskantoisia vaikutuksia. Oppilaiden yksilöllinen huomioiminen, monipuolisten musiikillisten kokemusten mahdollistaminen ja musiikillisen maailmankuvan laajentaminen erilaisia musiikillisia kokemuksia tarjoamalla ovat tärkeitä tekijöitä oppilaan musiikkisuhteen kehittämisessä.
Oppilaan musiikillisen minäkuvan tukeminen positiivisen palautteen kautta on erityisen tärkeää, sillä opettajan antamalla palautteella ja asennoitumisella oli sekä musiikillista minäpystyvyyttä vahvistavia että heikentäviä vaikutuksia. Erityisen herkässä asemassa ovat heikon musiikillisen minäpystyvyyden oppilaat, joille opettajan palautteella oli erityisen suuri vaikutus.
Tässä tutkimuksessa on esitelty myös muutamia konkreettisia ideoita peruskoulun musiikinopetukseen hyödynnettäväksi soveltaen aiempia tutkimuksia sekä tutkijan henkilökohtaisia kokemuksia.
Musiikkisuhde on laaja käsite ja niin se on ymmärretty myös tässä työssä. Tutkimuksessa musiikkisuhteeseen vaikuttavat tekijät on jaettu kolmeen kategoriaan: musiikilliseen minäkuvaan, musiikilliseen maailmankuvaan ja musiikilliseen kompetenssiin. Näitä kaikkia on tarkasteltu omina kategorioinaan vaikka ne myös väistämättä limittyvät toimiessaan keskinäisessä vuorovaikutuksessa.
Musiikillinen minäkuva, josta käytetään myös synonyymiä musiikillinen minäkäsitys, muodostuu yksilön minäpystyvyydestä, minäkäsityksestä musiikillisen osaamisen suhteen, musiikillisista muistoista ja kokemuksista sekä tunnetason tapahtumista. Musiikillinen maailmankuva rakentuu niin ikään musiikillisista muistoista, musiikkimausta sekä musiikkiin liitetyistä arvoista ja asenteista. Musiikillinen kompetenssi pitää sisällään musiikin tiedollisen ja taidollisen osaamisen sekä musiikkiin liittyvät harrastus- ja opiskelukokemukset. Yhdessä tämä kokonaisuus muodostaa yksilön henkilökohtaisen musiikkisuhteen.
Perusopetuksessa koulu on keskeisessä asemassa yksilön musiikkisuhteen vahvistamisessa tai heikentämisessä. Kouluaikaisilla muistoilla ja kokemuksilla, jotka liittyivät niin soittamiseen kuin opettajan palautteeseen osoittautui olevan kauaskantoisia vaikutuksia. Oppilaiden yksilöllinen huomioiminen, monipuolisten musiikillisten kokemusten mahdollistaminen ja musiikillisen maailmankuvan laajentaminen erilaisia musiikillisia kokemuksia tarjoamalla ovat tärkeitä tekijöitä oppilaan musiikkisuhteen kehittämisessä.
Oppilaan musiikillisen minäkuvan tukeminen positiivisen palautteen kautta on erityisen tärkeää, sillä opettajan antamalla palautteella ja asennoitumisella oli sekä musiikillista minäpystyvyyttä vahvistavia että heikentäviä vaikutuksia. Erityisen herkässä asemassa ovat heikon musiikillisen minäpystyvyyden oppilaat, joille opettajan palautteella oli erityisen suuri vaikutus.
Tässä tutkimuksessa on esitelty myös muutamia konkreettisia ideoita peruskoulun musiikinopetukseen hyödynnettäväksi soveltaen aiempia tutkimuksia sekä tutkijan henkilökohtaisia kokemuksia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]