Yliopiston kampusympäristön hyödyntäminen peleissä ja pelillistetyissä sovelluksissa
Mourujärvi, Janne (2022-12-15)
Mourujärvi, Janne
J. Mourujärvi
15.12.2022
© 2022 Janne Mourujärvi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212153796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212153796
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on tutkia, kuinka yliopiston kampusympäristöä voisi hyödyntää peleissä tai pelillistetyissä sovelluksissa, ja siten tukea ja motivoida opiskelijoita heidän yliopisto-opintojen aikana. Tutkielmassa tarkastellaan, miten peleistä ja pelillistetyistä sovelluksista voidaan suunnitella heille motivoivia käyttää, sekä minkälaisia pelejä ja pelillistettyjä sovelluksia on aikaisemmin kehitetty yliopisto- ja oppimisympäristöihin. Tutkimusmenetelminä on kirjallisuuskatsaus, määrällinen ja laadullinen tutkimus. Tutkimuksen empiirisessä osiossa on laadullinen ote. Empiirisen osion tulokset nostavat esille Oulun yliopistolla opiskelevien tarpeita ja kiinnostusta pelillistettyä sovellusta tai peliä kohtaan. Tämän lisäksi empiirisessä osiossa ideoidaan peli-ideoita, jotka voisivat vastata esille nousseita tarpeita ja kiinnostusta.
Pelillistämisellä ja peleillä voidaan motivoida opiskelijoita, mikäli ne ovat huolellisesti suunniteltuja. Hyvin suunnitellussa sovelluksessa otetaan huomioon sisäisesti ja ulkoisesti motivoivia menetelmiä, sekä hyödynnetään pelisuunnittelua ja heuristista evaluointia jo kehitystyön varhaisessa vaiheessa. Sovelluksen suunnittelussa tulisi myös ottaa huomioon kohderyhmän luonne ja käyttäjätyypit, jolloin pelimekaniikkojen kehittämisessä voidaan keskittyä kohderyhmälle parhaiten sopiviin mekaniikkoihin.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat korkeakouluopiskelijoille, pelitutkijoille ja -kehittäjille tietoa, mitä opiskelijoille suunnatun pelillistetyn sovelluksen kehityksessä olisi hyvä ottaa huomioon.
Pelillistämisellä ja peleillä voidaan motivoida opiskelijoita, mikäli ne ovat huolellisesti suunniteltuja. Hyvin suunnitellussa sovelluksessa otetaan huomioon sisäisesti ja ulkoisesti motivoivia menetelmiä, sekä hyödynnetään pelisuunnittelua ja heuristista evaluointia jo kehitystyön varhaisessa vaiheessa. Sovelluksen suunnittelussa tulisi myös ottaa huomioon kohderyhmän luonne ja käyttäjätyypit, jolloin pelimekaniikkojen kehittämisessä voidaan keskittyä kohderyhmälle parhaiten sopiviin mekaniikkoihin.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat korkeakouluopiskelijoille, pelitutkijoille ja -kehittäjille tietoa, mitä opiskelijoille suunnatun pelillistetyn sovelluksen kehityksessä olisi hyvä ottaa huomioon.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36528]