Tunnekasvatus varhaiskasvatuksen arjessa
Teivaanmäki, Heidi (2022-12-16)
Teivaanmäki, Heidi
H. Teivaanmäki
16.12.2022
© 2022 Heidi Teivaanmäki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212163806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212163806
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani aihe on miten varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lasten tunnetaitoja varhaiskasvatuksen arjessa. Lasten tunnetaidot ovat olleet esillä mediassa ja yhteiskunnallisissa puheenaiheissa. Hyvät tunnetaidot tukevat ihmiseksi kasvua ja auttavat selviytymään elämän vaikeissakin tilanteissa. Tutkielmassani tuon esiin monia tunnetaitojen tukemisen keinoja. Käsittelen tutkimuksessani lasten tunnetaitojen pohjataitoja, opettajan omien tunnetaitojen vaikutusta tunnetaitojen tukemiseen, tunnetaitojen vaikutusta lapsiryhmän toimimiseen ja leikin, draaman ja taiteiden merkityksellisyyttä tunnetaitojen tukemisessa. Tuon myös esiin tunnetaitojen tukemisen arjen tilanteissa kokopäiväpedagogiikan huomioiden.
Toteutan tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Olen koonnut kirjallisuutta ja tutkimustuloksia kandidaatintyöhöni, jonka jälkeen jäsennän tiedon tähän tutkielmaan. Tutkimukset ja kirjallisuus, jota kandidaatintutkielmassa käytän, on ollut kotimaista ja kansainvälistä, sekä tieteellisesti vertaisarvioitua ja relevanttia. Tarkoitus on koota monia tunnetaitojen tukemisen keinoja ja niihin vaikuttavia tekijöitä tähän tutkielmaan.
Tutkielmassa vastatessani kysymykseen, miten varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lasten tunnetaitoja tutkimuksissa painotettiin lempeää ja sensitiivistä opettajaa. Lasten tunnetaitojen tukemisen edellytys on, että henkilöstö omaa itse hyvät tunnetaidot. Lasten tunteet ja niiden tukeminen voi olla opettajalle haastavaa, mistä syystä opettajan on osattava tiedostaa ja käsitellä omia tunteitaan ja hallita niitä. Lapset mallintavat vuorovaikutustaitoja ja tunteiden käsittelyä varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Varhaiskasvatuksessa leikin, draaman ja erilaisten taiteen keinojen käyttäminen tunnetaitojen tukijoina on oleellista oppimisen kannalta. Lapset lumoutuvat helposti sadun, draaman tai taiteiden maailmaan innostavan ja pedagogisesti taitavan opettajan kanssa. Leikin kautta lapset mallintavat maailmaa ja omia kokemuksiaan, kuin myös harjoittelevat tunnetaitoja. Epäsuorat tavat käsitellä tunteita nousivat esiin tehokkaampina, kuin suoran palautteen antaminen lapsille.
Toteutan tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Olen koonnut kirjallisuutta ja tutkimustuloksia kandidaatintyöhöni, jonka jälkeen jäsennän tiedon tähän tutkielmaan. Tutkimukset ja kirjallisuus, jota kandidaatintutkielmassa käytän, on ollut kotimaista ja kansainvälistä, sekä tieteellisesti vertaisarvioitua ja relevanttia. Tarkoitus on koota monia tunnetaitojen tukemisen keinoja ja niihin vaikuttavia tekijöitä tähän tutkielmaan.
Tutkielmassa vastatessani kysymykseen, miten varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lasten tunnetaitoja tutkimuksissa painotettiin lempeää ja sensitiivistä opettajaa. Lasten tunnetaitojen tukemisen edellytys on, että henkilöstö omaa itse hyvät tunnetaidot. Lasten tunteet ja niiden tukeminen voi olla opettajalle haastavaa, mistä syystä opettajan on osattava tiedostaa ja käsitellä omia tunteitaan ja hallita niitä. Lapset mallintavat vuorovaikutustaitoja ja tunteiden käsittelyä varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Varhaiskasvatuksessa leikin, draaman ja erilaisten taiteen keinojen käyttäminen tunnetaitojen tukijoina on oleellista oppimisen kannalta. Lapset lumoutuvat helposti sadun, draaman tai taiteiden maailmaan innostavan ja pedagogisesti taitavan opettajan kanssa. Leikin kautta lapset mallintavat maailmaa ja omia kokemuksiaan, kuin myös harjoittelevat tunnetaitoja. Epäsuorat tavat käsitellä tunteita nousivat esiin tehokkaampina, kuin suoran palautteen antaminen lapsille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29694]