Musiikillinen improvisaatio osana viulupedagogiikkaa Suzukipedagogiikan näkökulmasta
Eskelinen, Cassandra (2022-12-16)
Eskelinen, Cassandra
C. Eskelinen
16.12.2022
© 2022 Cassandra Eskelinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212163799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212163799
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on tutkia improvisaatiota instrumenttipedagogiikassa ja erityisesti viulunsoitossa Suzukimenetelmän näkökulmasta. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli tuoda esille piirteitä Suzukimenetelmästä ja pohtia sen yhteyttä oppilaan mahdollisuuksiin improvisoida. Etsin vastauksia tutkimuskysymyksiin 1. Millaista on viuluimprovisaatio? ja 2. Miten Suzuki-pedagogiikka tukee oppilaan improvisaatiotaitoja?
Tutkielman lähtökohta viuluimprovisaatio avautuu improvisaation käsitteen kautta. Käsittelen termiä yleisesti sekä genrepiirteineen länsimaisessa taidemusiikissa, jazzissa sekä viulupedagogiikan näkökulmasta. Lisäksi avaan käsitettä Suzuki-pedagogiikka tarkemmin teoreettisen viitekehyksen sisällä ja asiat nivoutuvat yhteen tutkimuksen tuloksissa. Suzuki-pedagogiikan ja improvisaation yhdistämisestä ei ole tehty paljoa tutkimusta, mutta tutkimuksen perusteella on selvää, että yhtäläisyyksiä molemmissa aihealueissa on paljon. Viuluimprovisaatio käsitteenä on itsessään vaikea ja nykyisin klassiseksi soittimeksi muotoutunut viulu ei ole se helpoin soitin improvisointiin. Tämän vuoksi opettajan rooli näiden kahden asian yhdistämisessä on tärkeä, sillä improvisaatiosta kiinnostuneita on tärkeää tukea kiinnostuksen kohteissa jo nuoresta saakka. Opettajan on tärkeää kyetä rohkaisemaan oppilasta hypätä tuntemattomaan sekä antaa avaimet ja ympäristö turvalliselle kehittymiselle.
Tutkielmassa käytetyn lähdeaineiston perusteella on selvinnyt Suzuki-pedagogiikassa ja improvisaatiossa olevan yhtäläisyyksiä. Lisäksi lähteistä löytyi pedagogisia mahdollisuuksia ja lähtökohtia improvisointiin oppilaan tason mukaan sekä myös konkreettisia esimerkkejä improvisaation kehittämiselle, joita opettaja voi hyödyntää esimerkiksi tietotaidon lisäämisellä.
Tutkielman lähtökohta viuluimprovisaatio avautuu improvisaation käsitteen kautta. Käsittelen termiä yleisesti sekä genrepiirteineen länsimaisessa taidemusiikissa, jazzissa sekä viulupedagogiikan näkökulmasta. Lisäksi avaan käsitettä Suzuki-pedagogiikka tarkemmin teoreettisen viitekehyksen sisällä ja asiat nivoutuvat yhteen tutkimuksen tuloksissa. Suzuki-pedagogiikan ja improvisaation yhdistämisestä ei ole tehty paljoa tutkimusta, mutta tutkimuksen perusteella on selvää, että yhtäläisyyksiä molemmissa aihealueissa on paljon. Viuluimprovisaatio käsitteenä on itsessään vaikea ja nykyisin klassiseksi soittimeksi muotoutunut viulu ei ole se helpoin soitin improvisointiin. Tämän vuoksi opettajan rooli näiden kahden asian yhdistämisessä on tärkeä, sillä improvisaatiosta kiinnostuneita on tärkeää tukea kiinnostuksen kohteissa jo nuoresta saakka. Opettajan on tärkeää kyetä rohkaisemaan oppilasta hypätä tuntemattomaan sekä antaa avaimet ja ympäristö turvalliselle kehittymiselle.
Tutkielmassa käytetyn lähdeaineiston perusteella on selvinnyt Suzuki-pedagogiikassa ja improvisaatiossa olevan yhtäläisyyksiä. Lisäksi lähteistä löytyi pedagogisia mahdollisuuksia ja lähtökohtia improvisointiin oppilaan tason mukaan sekä myös konkreettisia esimerkkejä improvisaation kehittämiselle, joita opettaja voi hyödyntää esimerkiksi tietotaidon lisäämisellä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37286]