”Mitä kaikkea me oikeasti siellä arjessa tarvitaan” : varhaiskasvatuksen opettajien lastensuojeluosaaminen työelämän tarpeiden näkökulmasta
Kalliomaa, Rosa (2022-08-17)
Kalliomaa, Rosa
R. Kalliomaa
17.08.2022
© 2022 Rosa Kalliomaa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202208173339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202208173339
Tiivistelmä
Päivitetty lastensuojelulaki (417/2007) astui voimaan vuonna 2008. Uudistuneen lainsäädännön tavoitteena on ollut muun muassa tehostaa eri toimijoiden välistä yhteistyötä, jotta perheet saisivat apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Varhaiskasvatuksella on erityinen rooli ja mahdollisuus auttaa jo varhaisessa vaiheessa, sillä varhaiskasvatuksessa lapsi ja tämän perhe kohdataan lähes päivittäin. On tärkeää, että varhaiskasvatuksessa tunnistetaan lapsen hätä ja osataan tarvittaessa auttaa. Kuitenkin on havaittu, että varhaiskasvatuksesta käsin tehdään melko vähän lastensuojeluilmoituksia. Ilmoitusten määrä kasvaa siinä vaiheessa, kun lapset aloittavat alakoulussa.
Tässä pro gradu -tutkielmassa olen selvittänyt varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksesta saatua lastensuojeluosaamista sekä sitä, millaista lastensuojeluun liittyvää osaamista varhaiskasvatuksessa tarvitaan.
Tutkielmani aineisto koostuu viidestä teemahaastattelusta, jotka olen kerännyt marraskuun 2021 ja tammikuun 2022 aikana haastattelemalla Helsingin yliopistossa opiskelleita ja nykyään työelämässä olevia varhaiskasvatuksen opettajia. Analyysissä olen käyttänyt teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa tarkastelen ja analysoin aineistoa erityisesti asiantuntijuuden näkökulmasta. Tutkielmani keskeinen teoreettinen käsite on varhainen puuttuminen. Varhainen puuttuminen on myös analyysini tulos ja sen avulla kuvaan sitä, millaista lastensuojeluosaamista varhaiskasvatuksessa tarvitaan.
Tämän pro gradu -tutkielman tulosten perusteella esitän, että varhaiskasvatuksen opettajien lastensuojeluosaamisessa on puutteita. Haastateltavat kokevat olevansa ensisijaisesti pedagogiikkaan suuntautuneita asiantuntijoita, mutta tunnistavat tarpeen lastensuojeluun liittyvälle osaamiselle. Haastatteluissa esiintyvät varhaiskasvatuksen opettajat kokevat, etteivät ole saaneet omasta koulutuksestaan riittävästi tietoa lastensuojeluun liittyvistä velvoitteista sekä käytännöistä. Tutkielma tuottaa ajankohtaista tietoa siitä, millaiselle täydennyskoulutukselle varhaiskasvatuksessa on tarvetta.
Tässä pro gradu -tutkielmassa olen selvittänyt varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksesta saatua lastensuojeluosaamista sekä sitä, millaista lastensuojeluun liittyvää osaamista varhaiskasvatuksessa tarvitaan.
Tutkielmani aineisto koostuu viidestä teemahaastattelusta, jotka olen kerännyt marraskuun 2021 ja tammikuun 2022 aikana haastattelemalla Helsingin yliopistossa opiskelleita ja nykyään työelämässä olevia varhaiskasvatuksen opettajia. Analyysissä olen käyttänyt teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa tarkastelen ja analysoin aineistoa erityisesti asiantuntijuuden näkökulmasta. Tutkielmani keskeinen teoreettinen käsite on varhainen puuttuminen. Varhainen puuttuminen on myös analyysini tulos ja sen avulla kuvaan sitä, millaista lastensuojeluosaamista varhaiskasvatuksessa tarvitaan.
Tämän pro gradu -tutkielman tulosten perusteella esitän, että varhaiskasvatuksen opettajien lastensuojeluosaamisessa on puutteita. Haastateltavat kokevat olevansa ensisijaisesti pedagogiikkaan suuntautuneita asiantuntijoita, mutta tunnistavat tarpeen lastensuojeluun liittyvälle osaamiselle. Haastatteluissa esiintyvät varhaiskasvatuksen opettajat kokevat, etteivät ole saaneet omasta koulutuksestaan riittävästi tietoa lastensuojeluun liittyvistä velvoitteista sekä käytännöistä. Tutkielma tuottaa ajankohtaista tietoa siitä, millaiselle täydennyskoulutukselle varhaiskasvatuksessa on tarvetta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34237]