Opettajaidentiteetin rakentuminen varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa
Toppinen, Heini (2022-08-16)
Toppinen, Heini
H. Toppinen
16.08.2022
© 2022 Heini Toppinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202208163313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202208163313
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastelen opettajaidentiteetin rakentumista varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena eli aiempia tutkimustuloksia yhteen kokoamalla. Opettajaidentiteetin rakentuminen on yksi opettajankoulutuksen tärkeimmistä tehtävistä. Opettajaidentiteetti pitää sisällään ammatillisen ja persoonallisen puolen. Etenkin opettajaidentiteetin persoonallista puolta pidetään tärkeänä, sillä varhaiskasvatuksen opettajan työ vaatii luovuutta, persoonallisuutta ja kykyä tarkastella omia arvoja ja uskomuksia. Muuttuva työelämä edellyttää lisäksi joustavaa ja muutoksiin kykenevää opettajaidentiteettiä.
Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajankoulutuksessa ei ole yksiselitteistä sillä ensinnäkin käsitykset opettajana olemisesta eivät ole välttämättä kaikilta osin yhteneväisiä. Opettajan työ on kulttuurisesti määrittyvää eli yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja siinä oleviin sisältöihin sekä myös opettajaidentiteetin rakentumiseen. Kaikenlainen epävakaus yhteiskunnassa ja muutokset työelämässä vaikuttavat siis niin ikään opettajaidentiteetin vakauteen. Opettajaidentiteettiä voidaan kuitenkin tukea muun muassa narratiivisten metodien avulla. Narratiivisten metodien hyöty opettajaidentiteetille on osoitettu monissa tutkimuksissa. Narratiivisen metodin avulla opettajaidentiteettiä on mahdollista eheyttää. Lisäksi narratiivisten metodien avulla voidaan lisätä muun muassa itsevarmuutta, toimijuutta, ymmärrystä itsestä ja muista sekä sitä kautta uusien toimintatapojen löytämistä työhön.
Opettajaidentiteetin avulla työstä voi löytää syvempää tarkoitusta, mikä luo vuorovaikutukselle syvyyttä. Työstä voi löytää myös nautintoa ja mielekkyyttä flow:n avulla. Flow tarkoittaa sellaista tilaa, jossa ihminen on niin uppoutunut tekemiseen, että aika tuntuu kulkevan kuin itsestään ja tekeminen vie mukanaan. Flow:n avulla opettajaidentiteettiä on mahdollista monipuolistaa, sillä jokaisen flow kokemuksen jälkeen käsitys itsestä ja siitä mihin uskoo pystyvänsä, laajenee. Flow:n avulla voidaan tuoda ratkaisuja opettajan työssä ilmeneviin mahdollisiin haasteisiin. Flow nimittäin lisää aktiivisuutta toimia haastavissa tilanteissa. Aktiivisuus puolestaan lisää tyytyväisyyttä ja nautinnollisuutta työssä. Flow:lla on merkittävä rooli hyvinvoinnin ja onnellisuuden kokemisessa. Lisäksi flow lisää stressin- ja paineensietokykyä. Flow antaa uudenlaisen näkökulman opettajaidentiteetille, sillä flow:ssa yhdistyy parhaimmillaan juuri se, mitä opettajankoulutuksella pyritään tuottamaan. Flow:n avulla opettajaidentiteettiä on mahdollista laajentaa sekä lisätä opettajan halua tarttua erilaisiin haasteisiin sekä kehittää itseään
Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajankoulutuksessa ei ole yksiselitteistä sillä ensinnäkin käsitykset opettajana olemisesta eivät ole välttämättä kaikilta osin yhteneväisiä. Opettajan työ on kulttuurisesti määrittyvää eli yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja siinä oleviin sisältöihin sekä myös opettajaidentiteetin rakentumiseen. Kaikenlainen epävakaus yhteiskunnassa ja muutokset työelämässä vaikuttavat siis niin ikään opettajaidentiteetin vakauteen. Opettajaidentiteettiä voidaan kuitenkin tukea muun muassa narratiivisten metodien avulla. Narratiivisten metodien hyöty opettajaidentiteetille on osoitettu monissa tutkimuksissa. Narratiivisen metodin avulla opettajaidentiteettiä on mahdollista eheyttää. Lisäksi narratiivisten metodien avulla voidaan lisätä muun muassa itsevarmuutta, toimijuutta, ymmärrystä itsestä ja muista sekä sitä kautta uusien toimintatapojen löytämistä työhön.
Opettajaidentiteetin avulla työstä voi löytää syvempää tarkoitusta, mikä luo vuorovaikutukselle syvyyttä. Työstä voi löytää myös nautintoa ja mielekkyyttä flow:n avulla. Flow tarkoittaa sellaista tilaa, jossa ihminen on niin uppoutunut tekemiseen, että aika tuntuu kulkevan kuin itsestään ja tekeminen vie mukanaan. Flow:n avulla opettajaidentiteettiä on mahdollista monipuolistaa, sillä jokaisen flow kokemuksen jälkeen käsitys itsestä ja siitä mihin uskoo pystyvänsä, laajenee. Flow:n avulla voidaan tuoda ratkaisuja opettajan työssä ilmeneviin mahdollisiin haasteisiin. Flow nimittäin lisää aktiivisuutta toimia haastavissa tilanteissa. Aktiivisuus puolestaan lisää tyytyväisyyttä ja nautinnollisuutta työssä. Flow:lla on merkittävä rooli hyvinvoinnin ja onnellisuuden kokemisessa. Lisäksi flow lisää stressin- ja paineensietokykyä. Flow antaa uudenlaisen näkökulman opettajaidentiteetille, sillä flow:ssa yhdistyy parhaimmillaan juuri se, mitä opettajankoulutuksella pyritään tuottamaan. Flow:n avulla opettajaidentiteettiä on mahdollista laajentaa sekä lisätä opettajan halua tarttua erilaisiin haasteisiin sekä kehittää itseään
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34207]