Pienten lasten yhteisöllinen leikki ja kasvattajan rooli sen tukijana varhaiskasvatuksessa
Ylipuranen, Karoliina (2022-06-01)
Ylipuranen, Karoliina
K. Ylipuranen
01.06.2022
© 2022 Karoliina Ylipuranen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206012482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206012482
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkin, millaista on varhaiskasvatuksessa tapahtuva pienten lasten yhteisöllinen leikki ja mikä on kasvattajan rooli yhteisöllisen leikin tukijana. Tarkastelen pienten lasten leikkiä monen osallistujan välisenä, sosiaalisena ja vuorovaikutuksellisena ilmiönä, jossa kasvattaja on mukana. Yhteisöllisellä leikillä tarkoitan edellä kuvattua monen osallistujan välistä leikkiä, jossa muodostuu yhteisöllisyyden kokemus. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kotimaisten ja kansainvälisten, tieteellisesti relevanttien lähteiden pohjalta.
Tutkielma osoittaa, että pienten lasten yhteisöllinen leikki on hetkissä syntyvää, yhteisesti jaettua leikillistä suuntautumista. Yhteisöllisessä leikissä näkyy emotionaalisuus ja osallistujien väliset jaetut tunnekokemukset. Positiivisilla tunteilla ja huumorilla vaikuttaa olevan erityinen merkitys yhteisöllisen leikin muodostumisessa. Pienten lasten yhteisöllisessä leikissä korostuu keholliset elementit. Yhteisöllinen leikki muodostuu sekä nonverbaaleissa että verbaaleissa viesteissä, joiden yhteensovittajana kasvattaja toimii. Laadukas vuorovaikutus toimii pohjana yhteisöllisen leikin muodostumiselle.
Laadukas vuorovaikutus on lämmintä, sensitiivistä ja se tukee lasten osallisuutta sekä emotionaalista turvallisuutta. Vuorovaikutuksessa hyödynnetään pienille lapsille ominaista olemisen ja ilmaisun tapaa. Kasvattaja tukee leikki- ja tunneviestien yhteensovittamista sanoittamalla niitä sekä osallistumalla leikkiin. Kasvattajan omat leikkivuorot ovat tarkasti ajoitettuja ja ne tukevat pienten lasten osallistumista leikkiin. Kasvattaja toimii yhteisöllisessä leikissä keskus-hahmona, joka havainnoi ja kannattelee leikkiä. Keskushahmon roolissa suurin osa pienten lasten leikkivuoroista kulkee kasvattajan kautta, jonka vuoksi fyysinen ja emotionaalinen läsnäolo on tärkeää.
Tutkielma osoittaa, että pienten lasten yhteisöllinen leikki on hetkissä syntyvää, yhteisesti jaettua leikillistä suuntautumista. Yhteisöllisessä leikissä näkyy emotionaalisuus ja osallistujien väliset jaetut tunnekokemukset. Positiivisilla tunteilla ja huumorilla vaikuttaa olevan erityinen merkitys yhteisöllisen leikin muodostumisessa. Pienten lasten yhteisöllisessä leikissä korostuu keholliset elementit. Yhteisöllinen leikki muodostuu sekä nonverbaaleissa että verbaaleissa viesteissä, joiden yhteensovittajana kasvattaja toimii. Laadukas vuorovaikutus toimii pohjana yhteisöllisen leikin muodostumiselle.
Laadukas vuorovaikutus on lämmintä, sensitiivistä ja se tukee lasten osallisuutta sekä emotionaalista turvallisuutta. Vuorovaikutuksessa hyödynnetään pienille lapsille ominaista olemisen ja ilmaisun tapaa. Kasvattaja tukee leikki- ja tunneviestien yhteensovittamista sanoittamalla niitä sekä osallistumalla leikkiin. Kasvattajan omat leikkivuorot ovat tarkasti ajoitettuja ja ne tukevat pienten lasten osallistumista leikkiin. Kasvattaja toimii yhteisöllisessä leikissä keskus-hahmona, joka havainnoi ja kannattelee leikkiä. Keskushahmon roolissa suurin osa pienten lasten leikkivuoroista kulkee kasvattajan kautta, jonka vuoksi fyysinen ja emotionaalinen läsnäolo on tärkeää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34159]