Peruskouluikäisen kitaransoiton motivaatioon vaikuttavat tekijät
Väisänen, Samu (2022-01-17)
Väisänen, Samu
S. Väisänen
17.01.2022
© 2022 Samu Väisänen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202201171049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202201171049
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee peruskouluikäisen kitaransoiton motivaatioon liittyviä tekijöitä. Valitsin tämän aiheen, koska toimin kitaransoiton opettajana, ja iso osa oppilaistani on peruskoulussa. Toteutin tämän tutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja rajasin tutkimuksen kohteen peruskouluikäisiin kitaraa soittaviin lapsiin.
Tutkimuskysymykseni on: ”Mitkä tekijät vaikuttavat peruskouluikäisen lapsen kitaransoiton motivaatioon?” Tavoitteeni oli löytää peruskouluikäisten lapsen kitaraharrastuksen tueksi motivoivia tekijöitä. Käsittelen motivaatiota myös Decin ja Ryanin (2002; 1985) itsemäärämisteorian näkökulmasta.
Tutkimusta tehdessä kävi selväksi, että kitaransoiton motivaatiosta ei ole tehty tarpeeksi tutkimusta. Kirjallisten lähteiden löytäminen oli haastavaa, mikä osaltaan vaikeutti tutkielman tekoa. Sain kuitenkin selville muutamia kitaransoittoon vaikuttavia motivaatiotekijöitä.
Tutkimuksessa selvisi, että kitaransoiton aloittamisessa on usein monia haasteita. Kitara on soittimena haastava, vaikkakin kitaralla pystytään myös luomaan musiikkia nopeasti aloittamisen jälkeen. Kitaran fyysiset vaatimukset sekä eri aistien yhtäaikainen toiminta luovat haasteita nuorelle soittajalle.
Onnistuin vastaamaan tutkimuskysymykseen erityisesti kitaransoiton haasteita tutkimalla. Pystyin myös yhdistämään itsemääräämisteorian kolme perustarvetta kitaransoittoon. Haluan tutkia aihetta myös jatkossa, koska kitaransoiton motivaatioon liittyviä tarkkoja faktoja oli hankala löytää. Kitaransoitto on tuonut itselleni paljon iloa ja haluan, että mahdollisimman monet nuoret pääsevät kokemaan saman soittamisen tuoman ilon.
Tutkimuskysymykseni on: ”Mitkä tekijät vaikuttavat peruskouluikäisen lapsen kitaransoiton motivaatioon?” Tavoitteeni oli löytää peruskouluikäisten lapsen kitaraharrastuksen tueksi motivoivia tekijöitä. Käsittelen motivaatiota myös Decin ja Ryanin (2002; 1985) itsemäärämisteorian näkökulmasta.
Tutkimusta tehdessä kävi selväksi, että kitaransoiton motivaatiosta ei ole tehty tarpeeksi tutkimusta. Kirjallisten lähteiden löytäminen oli haastavaa, mikä osaltaan vaikeutti tutkielman tekoa. Sain kuitenkin selville muutamia kitaransoittoon vaikuttavia motivaatiotekijöitä.
Tutkimuksessa selvisi, että kitaransoiton aloittamisessa on usein monia haasteita. Kitara on soittimena haastava, vaikkakin kitaralla pystytään myös luomaan musiikkia nopeasti aloittamisen jälkeen. Kitaran fyysiset vaatimukset sekä eri aistien yhtäaikainen toiminta luovat haasteita nuorelle soittajalle.
Onnistuin vastaamaan tutkimuskysymykseen erityisesti kitaransoiton haasteita tutkimalla. Pystyin myös yhdistämään itsemääräämisteorian kolme perustarvetta kitaransoittoon. Haluan tutkia aihetta myös jatkossa, koska kitaransoiton motivaatioon liittyviä tarkkoja faktoja oli hankala löytää. Kitaransoitto on tuonut itselleni paljon iloa ja haluan, että mahdollisimman monet nuoret pääsevät kokemaan saman soittamisen tuoman ilon.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34343]