Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset oppilaiden lahjakkuudesta, heidän opettamisestaan sekä omista valmiuksistaan opettaa lahjakkaita oppilaita
Partanen, Satu (2022-05-29)
Partanen, Satu
S. Partanen
29.05.2022
© 2022 Satu Partanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205292441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205292441
Tiivistelmä
Nykypäivänä yhä useammassa luokassa on lahjakkaita oppilaita, joiden opetuksesta ja tukemisesta vastaavat luokanopettajat. Ilman oikeanlaisia tukemisen keinoja oppilaan lahjakkuus ei pääse kehittymään täyteen mittaansa, vaan se voi pahimmassa tapauksessa jopa hiipua. Jotta opetaajat pystyisivät tukemaan lahjakkaita oppilaita oikealla tavalla, tulee heillä olla tarpeeksi tietoa aiheesta. Luokanopettajakoulutus tulisi antaa valmiuksia opettaa kaiken tasoisia oppilaita, mutta antaako se? Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lahjakkuudesta, lahjakkaista oppilaista, lahjakkaiden oppilaiden opettamisesta sekä heidän omista valmiuksistaan opettaa lahjakkaita oppilaita.
Tutkielma on toteutettu fenomenografisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Aineisto koostui seitsemästä maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijan haastattelusta (N=7). Aineisto kerättiin kevään 2021 aikana. Analyysi tapahtui fenomenografisen analyysin avulla.
Tutkielman tuloksien mukaan luokanopettajaopiskelijat käsittävät lahjakkuuden olevan jollainlailla synnynnäinen asia. Oppilaassa lahjakkuus käsitetään näkyvän muun muassa nopeutena työskentelyssä ja oppimisessa. Luokanopettajaopiskelijat käsittävät oppilaan lahjakkuuden tulevan ilmi myös oppilaan häiriökäytöksenä, joka johtuu oppilaan tylsistyttyä helppoihin tehtäviin. Lahjakkaiden oppilaiden opettaminen käsitettiin olevan haastavaan johtuen useammasta eri syystä. Yhdeksi syyksi nousi sopivien materiaalien puute sekä se, että lahjakkaiden opettaminen tuottaa lisätöitä opettajalle. Omat valmiutensa opettaa lahjakkaita oppilaita luokanopettajaopiskeijat käsittivät huonoiki. Opiskelijoiden käsityksen mukaan luokanopettajakoulutuksesta ei juurikaan ole saanut tietoa lahjakkaiden opettamisesta.
Tutkielman tulokset antavat saman suuntaisia tuloksi, kuin tutkimukset, joiden kohde ryhmänä ovat olleet luokanopettajat. Aihe on ajankohtainen ja sitä tulisi tutkia enemmän erityisesti luokanopettajakoulutuksen näkökulmasta. Tutkielman pienuus vaikuttaa sen luotettavuuteen eikä yleistyksiä tutkielmasta voida tehdä, mutta tutkielma tarjoaa hyvän pohjan tuleville tutkimuksille.
Tutkielma on toteutettu fenomenografisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Aineisto koostui seitsemästä maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijan haastattelusta (N=7). Aineisto kerättiin kevään 2021 aikana. Analyysi tapahtui fenomenografisen analyysin avulla.
Tutkielman tuloksien mukaan luokanopettajaopiskelijat käsittävät lahjakkuuden olevan jollainlailla synnynnäinen asia. Oppilaassa lahjakkuus käsitetään näkyvän muun muassa nopeutena työskentelyssä ja oppimisessa. Luokanopettajaopiskelijat käsittävät oppilaan lahjakkuuden tulevan ilmi myös oppilaan häiriökäytöksenä, joka johtuu oppilaan tylsistyttyä helppoihin tehtäviin. Lahjakkaiden oppilaiden opettaminen käsitettiin olevan haastavaan johtuen useammasta eri syystä. Yhdeksi syyksi nousi sopivien materiaalien puute sekä se, että lahjakkaiden opettaminen tuottaa lisätöitä opettajalle. Omat valmiutensa opettaa lahjakkaita oppilaita luokanopettajaopiskeijat käsittivät huonoiki. Opiskelijoiden käsityksen mukaan luokanopettajakoulutuksesta ei juurikaan ole saanut tietoa lahjakkaiden opettamisesta.
Tutkielman tulokset antavat saman suuntaisia tuloksi, kuin tutkimukset, joiden kohde ryhmänä ovat olleet luokanopettajat. Aihe on ajankohtainen ja sitä tulisi tutkia enemmän erityisesti luokanopettajakoulutuksen näkökulmasta. Tutkielman pienuus vaikuttaa sen luotettavuuteen eikä yleistyksiä tutkielmasta voida tehdä, mutta tutkielma tarjoaa hyvän pohjan tuleville tutkimuksille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]