Haastavan käytöksen ennaltaehkäisy ja tukitoimet
Lääkkö, Venla (2022-05-30)
Lääkkö, Venla
V. Lääkkö
30.05.2022
© 2022 Venla Lääkkö. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205302444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205302444
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää mitkä tekijät vaikuttavat haastavaan käytökseen ja mitä ennaltaehkäisyn keinoja ja tukitoimia opettajalla on haastavaan käytökseen. Tutkielma on toteutettu narratiivisena yleiskatsauksena, joka yhdistää aiemmat tutkimustulokset helppolukuiseksi kokonaisuudeksi.
Opettajat kohtaavat päivittäin lapsia, jotka käytöksellään vaikeuttavat opettajien työtä ja oppilaiden haastava käyttäytyminen onkin yksi suurimmista haasteista tällä hetkellä koulumaailmassa. Haastavan käytöksen takana on useita eri tekijöitä, ja ne liittyvät niin lapseen itseensä kuin hänen elinympäristöönsä. Lapseen itseensä liittyviä riskitekijöitä, jotka lisäävät riskiä haastavalle käytökselle, ovat lapsen temperamentti, puutteelliset tunnetaidot, käytöstä selittävät diagnoosit kuten ADHD, uhmakkuushäiriö sekä käytöshäiriö. Lapsen elinympäristöön liittyviä riskitekijöitä ovat perhe, vanhemmuuden laatu, asuin- ja kouluympäristö sekä kulttuuri. Muita riskitekijöitä ovat oppimisvaikeudet, autismin kirjo, heikko itsetunto, masennus tai stressi.
Tutkielman keskeisin tulos on, että mikään yksittäinen tekijä ei itsessään välttämättä johda haastavaan käytökseen, vaan siihen vaikuttaa monet tekijät ja niiden yhteisvaikutus. Haastavaa käytöstä voidaan ennaltaehkäistä positiivisen pedagogiikan ja tunnetaito-opetuksen avulla. Opettaja voi omalla toiminnallaan ehkäistä haastavaa käytöstä luomalla luokkaan tietyt säännöt ja struktuurin sekä myönteisen luokkailmapiirin. Tukikeinoina toimii kolmiportainen tuki ja oppilashuolto. Opettajien on hyvä tiedostaa ja ymmärtää käytöksen takana vaikuttavat tekijät, jotta he osaavat toimia oikein haastavissa tilanteissa ja antaa tarvittavaa tukea haastavasti käyttäytyville oppilaille. Tutkielmani luotettavuutta lisää lähteiden monipuolinen käyttö ja niiden huolellinen valinta.
Opettajat kohtaavat päivittäin lapsia, jotka käytöksellään vaikeuttavat opettajien työtä ja oppilaiden haastava käyttäytyminen onkin yksi suurimmista haasteista tällä hetkellä koulumaailmassa. Haastavan käytöksen takana on useita eri tekijöitä, ja ne liittyvät niin lapseen itseensä kuin hänen elinympäristöönsä. Lapseen itseensä liittyviä riskitekijöitä, jotka lisäävät riskiä haastavalle käytökselle, ovat lapsen temperamentti, puutteelliset tunnetaidot, käytöstä selittävät diagnoosit kuten ADHD, uhmakkuushäiriö sekä käytöshäiriö. Lapsen elinympäristöön liittyviä riskitekijöitä ovat perhe, vanhemmuuden laatu, asuin- ja kouluympäristö sekä kulttuuri. Muita riskitekijöitä ovat oppimisvaikeudet, autismin kirjo, heikko itsetunto, masennus tai stressi.
Tutkielman keskeisin tulos on, että mikään yksittäinen tekijä ei itsessään välttämättä johda haastavaan käytökseen, vaan siihen vaikuttaa monet tekijät ja niiden yhteisvaikutus. Haastavaa käytöstä voidaan ennaltaehkäistä positiivisen pedagogiikan ja tunnetaito-opetuksen avulla. Opettaja voi omalla toiminnallaan ehkäistä haastavaa käytöstä luomalla luokkaan tietyt säännöt ja struktuurin sekä myönteisen luokkailmapiirin. Tukikeinoina toimii kolmiportainen tuki ja oppilashuolto. Opettajien on hyvä tiedostaa ja ymmärtää käytöksen takana vaikuttavat tekijät, jotta he osaavat toimia oikein haastavissa tilanteissa ja antaa tarvittavaa tukea haastavasti käyttäytyville oppilaille. Tutkielmani luotettavuutta lisää lähteiden monipuolinen käyttö ja niiden huolellinen valinta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [26782]