”Minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa” : ADHD-oppilaan tukeminen alakoulussa ja vahvuusperustaisen pedagogiikan hyödyntäminen opetuksessa
Seppälä, Jenni; Suviaro, Tytti (2022-05-02)
Seppälä, Jenni
Suviaro, Tytti
J. Seppälä; T. Suviaro
02.05.2022
© 2022 Jenni Seppälä, Tytti Suviaro. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205021771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205021771
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmamme tavoitteena on tutkia ADHD-oppilaan tukemista alakoulussa ja vahvuusperustaisen pedagogiikan hyödyntämistä opetuksessa. Rajasimme aiheen alakoulu kontekstiin, sillä ikäluokka on tulevaa ammattiamme ajatellen relevantein. Tutkielmamme on toteutettu kirjallisuuskatsauksena tasapuolisella työnjaolla, jonka pohjana käytimme vertaisarvioituja artikkeleita, aikaisempia tutkimuksia sekä muuta kirjallisuutta. Tutkielmamme on lisäksi toteutettu luokanopettajan näkökulmasta.
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden oireyhtymä eli tunnetummin ADHD. ADHD on neuropsykiatrinen häiriö ja geneettinen ominaisuus, jonka keskeisiä oireita ovat tarkkaavuuden säätelyn vaikeus, yliaktiivisuus ja impulsiivisuus. ADHD:n esiintyvyys on yleistynyt yhä enenevissä määrin kouluikäisillä lapsilla, sekä muut häiriöt sen rinnalla ovat todella yleisiä. Koulumaailmassa opettaja voi hyödyntää erilaisia tapoja ja pedagogisia ratkaisuja ADHDoppilaan tukemiseksi.
Koska tyypillistä esimerkkitapausta ADHD-oppilaasta ei voida määritellä, ei voida myöskään määritellä yhtä oikeaa tapaa tukea ADHD-oppilasta. Tässä tutkielmassa olemme kuitenkin tuoneet esille erilaisia tukikeinoja oppilaille, joilla ilmenee aktiivisuuden ja tarkkaavuuden vaikeuksia. Olemme keskittyneet kandidaatin tutkielmassamme nostamaan esille negatiivisuuden sijaan myös ADHD:n hyviä puolia. Lisäksi tuomme esille vahvuusperustaisen pedagogiikan käyttöä opetuksessa.
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden oireyhtymä eli tunnetummin ADHD. ADHD on neuropsykiatrinen häiriö ja geneettinen ominaisuus, jonka keskeisiä oireita ovat tarkkaavuuden säätelyn vaikeus, yliaktiivisuus ja impulsiivisuus. ADHD:n esiintyvyys on yleistynyt yhä enenevissä määrin kouluikäisillä lapsilla, sekä muut häiriöt sen rinnalla ovat todella yleisiä. Koulumaailmassa opettaja voi hyödyntää erilaisia tapoja ja pedagogisia ratkaisuja ADHDoppilaan tukemiseksi.
Koska tyypillistä esimerkkitapausta ADHD-oppilaasta ei voida määritellä, ei voida myöskään määritellä yhtä oikeaa tapaa tukea ADHD-oppilasta. Tässä tutkielmassa olemme kuitenkin tuoneet esille erilaisia tukikeinoja oppilaille, joilla ilmenee aktiivisuuden ja tarkkaavuuden vaikeuksia. Olemme keskittyneet kandidaatin tutkielmassamme nostamaan esille negatiivisuuden sijaan myös ADHD:n hyviä puolia. Lisäksi tuomme esille vahvuusperustaisen pedagogiikan käyttöä opetuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29905]