Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiaalisten suhteiden asema luokanopettajien työhyvinvoinnissa

Kesti, Pauliina (2022-07-02)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202207023240.pdf (391.6Kt)
nbnfioulu-202207023240_pdfa_report.xml (231.8Kt)
nbnfioulu-202207023240_mods.xml (10.55Kt)
nbnfioulu-202207023240_solr.xml (25.34Kt)
Lataukset: 


Kesti, Pauliina
P. Kesti
02.07.2022
© 2022 Pauliina Kesti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202207023240
Tiivistelmä
Aiheena kandityössäni on sosiaalisten suhteiden vaikutus työhyvinvointiin luokanopettajilla. Menetelmäni kandin työssäni on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Luokanopettajien työnkuvaan kuuluu muutakin kuin oppiaineiden opettamista. Siihen kuuluu tunne-elämään ja asenteisiin kuuluvat tavoitteet. Sosiaaliset suhteet perustuvat vastavuoroisuuteen. Sosiaalisilla suhteilla tarkoitetaan toistuvaa ja vastavuoroista vuorovaikutusta. Sosiologian klassikoiden mukaan sosiaaliset suhteet ovat kasvokkaista vuorovaikutusta. Sosiaalisella toimintakyvyllä tarkoitetaan kykyä olla tekemisissä muiden ihmisten kanssa. Sosiaaliseen toimintakykyyn kuuluvat sosiaaliset taidot, sosiaaliset suhteet ja osallistuminen. Lisäksi siihen kuuluu sosiaalinen kognitio ja sosiaalinen motivaatio. Työhyvinvointi on moninainen kokonaisuus. Siihen kuuluvat työn sisältöön liittyvät tekijät, yksilöön liittyvät tekijät ja organisaatioon liittyvät tekijät. Työhyvinvointia lisää hyvä johtaminen ja työntekijöiden ammattitaito. Työhyvinvoinnin tutkimusta on ollut jo sata vuotta. Siinä on aluksi tutkittu fyysistä stressiä. Työtyytyväisyys on määritelty kyvyksi suoriutua työtehtävistään. Se on myös fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvoinnin tilaa, johon työolot vaikuttavat. Työn imu sen sijaan on myönteisten tunne- ja motivaatiotäyttymysten tila. Lisäksi se on aito hyvinvoinnin ja innostuneisuuden tila työssä. Työn imu saattaa siirtyä työntekijältä toiselle. Kollegoilla on vaikutusta työhyvinvointiin. Opettajat pitivät kollegoita työnsä parhaana puolena. Opettajat ovat kuitenkin paljon yksin, joten he saattavat kokea eristyneisyyttä.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen