Inklusiivisten arvojen näyttäytyminen varhaiskasvatuksen pedagogiikassa ja inklusiivisuutta edistävät pedagogiset käytänteet
Ylipää, Sara (2022-06-07)
Ylipää, Sara
S. Ylipää
07.06.2022
© 2022 Sara Ylipää. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206072633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206072633
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin inklusiivisia arvoja ja niiden näyttäytymistä varhaiskasvatuksen pedagogiikassa sekä pedagogisia käytänteitä, joilla inklusiivisuutta edistetään. Kuvaan inklusiivisuutta laajalla varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin tasolla painottaen tarkastelussa varhaiskasvatuksen opettajan roolia. Inkluusion päämääränä on turvata tasavertaiset oikeudet ja taata tasa-arvo ihmisten välille. Inklusiivisuus näyttäytyy koko varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kattavana arvona, periaatteena ja ajattelun tapana. Varhaiskasvatuksen inklusiivisuus on hyödyksi kaikille lapsille. Tavoitteena on jokaisen lapsen oikeus ja mahdollisuus kasvaa luonnollisessa pedagogisessa ympäristössä, ja lapsi saa tarvitsemaansa pedagogista tukea ensisijaisesti lähiympäristössään. Inklusiivisuudella on yhä suurempi painoarvo varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineistona on hyödynnetty tutkimuskysymysten kannalta tarkoituksenmukaista tieteellistä lähdekirjallisuutta.
Aineiston perusteella keskeisiä inklusiivisia arvoja ovat tasa-arvo, kaikkien ihmisten yhtäläiset oikeudet, osallisuus, yhdenvertaisuus ja moninaisuuden arvostaminen. Osallisuus ja vuorovaikutus limittyvät tiiviisti inklusiiviseen varhaiskasvatukseen. Inkluusiota edistetään pedagogisin käytäntein, joita kuvaan tutkielmassani varhaiskasvatuksen opettajan roolin, yhteistyön, pedagogisen ympäristön ja pedagogisten menetelmien osa-alueiden kautta. Aineiston perusteella esiin nousevat arvojen taso ja toiminnan taso. Inklusiiviset arvot vaikuttavat sisäistettyinä varhaiskasvatuksen henkilöstön toiminnan taustalla, ja toisaalta inklusiivisuutta edistetään toimien inklusiivisten arvojen suuntaisesti ja hyödyntäen pedagogisia menetelmiä.
Inklusiivisen arvopohjan tuominen käytännön toimintaan ja inklusiivisuuden edistäminen edellyttävät pedagogista asiantuntijuutta, sitoutumista sekä arvojen tuntemista ja tiedostamista. Inklusiivisuutta edistetään vähentäen erilaisuutta aiheuttavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa. Keskeistä on inklusiivisen toimintakulttuurin johtaminen ja kehittäminen sekä inklusiivisuuden toteutumisen arviointi. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen onnistuneena lopputuloksena nähdään ennen kaikkea lapsen oppiminen, osallisuus ja sitoutuneisuus.
Aineiston perusteella keskeisiä inklusiivisia arvoja ovat tasa-arvo, kaikkien ihmisten yhtäläiset oikeudet, osallisuus, yhdenvertaisuus ja moninaisuuden arvostaminen. Osallisuus ja vuorovaikutus limittyvät tiiviisti inklusiiviseen varhaiskasvatukseen. Inkluusiota edistetään pedagogisin käytäntein, joita kuvaan tutkielmassani varhaiskasvatuksen opettajan roolin, yhteistyön, pedagogisen ympäristön ja pedagogisten menetelmien osa-alueiden kautta. Aineiston perusteella esiin nousevat arvojen taso ja toiminnan taso. Inklusiiviset arvot vaikuttavat sisäistettyinä varhaiskasvatuksen henkilöstön toiminnan taustalla, ja toisaalta inklusiivisuutta edistetään toimien inklusiivisten arvojen suuntaisesti ja hyödyntäen pedagogisia menetelmiä.
Inklusiivisen arvopohjan tuominen käytännön toimintaan ja inklusiivisuuden edistäminen edellyttävät pedagogista asiantuntijuutta, sitoutumista sekä arvojen tuntemista ja tiedostamista. Inklusiivisuutta edistetään vähentäen erilaisuutta aiheuttavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa. Keskeistä on inklusiivisen toimintakulttuurin johtaminen ja kehittäminen sekä inklusiivisuuden toteutumisen arviointi. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen onnistuneena lopputuloksena nähdään ennen kaikkea lapsen oppiminen, osallisuus ja sitoutuneisuus.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37291]